We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

03 juli 2017 17:06

Nooit meer ruzie in het vliegtuig: betaal voor de ligstand

Hoeveel geld heb je over voor een relaxte vlucht, waarbij je je stoel lekker naar achteren kunt zetten? Zonder ruzie of knieën die in je rug prikken? Twee professoren in Amerika onderzochten de economische waarde van die ligstoel.

Het is een van de grootste irritaties in het vliegtuig: mensen die hun rugleuning in volle vaart naar achteren klappen, terwijl jij net lekker een kopje thee op je klaptafeltje hebt gezet. Twee professoren in Amerika waren de ruzies over de vliegtuigstoelen meer dan zat, en besloten om de economische waarde van de ligstoel te onderzoeken

41 dollar

Ze vroegen mensen zich een zes uur durende vlucht van New York naar Los Angeles voor te stellen, met de mogelijkheid dat iemand op ieder moment zijn stoel naar achteren zet.

En wat blijkt? Een passagier wil gemiddeld 41 dollar aan compensatie ontvangen als hij zijn rugleuning niet achterover mag zetten. Terwijl medepassagiers bereid zijn om 18 dollar te betalen om te voorkomen dat iemand die voor ze zit dat doet.

Die uitkomst suggereert dat diegene die voor zit het idee heeft dat hij het meeste recht heeft op die paar centimeter extra ruimte, want de economische waarde van die stoel is het grootst.

Eigenaar van beenruimte

Maar wat als het recht om je stoel achteruit te zetten niet vanzelfsprekend is? En er dus onderhandeld moet worden over die optie? Dan is de situatie omgekeerd. Passagiers zijn nu slechts bereid om 12 dollar uit te geven om hun stoel naar achteren te kunnen bewegen. Terwijl medepassagiers 39 dollar aan compensatie willen ontvangen als iemand voor ze hun rugleuning naar achteren wil zetten.

Dat klinkt gek. Maar volgens de professoren heeft het alles te maken met eigendom. Als een passagier denkt dat hij of zij eigenaar is van die paar centimeter beenruimte, dan wil hij er het liefst geen afscheid van nemen.

Vuistgevecht en whiplash

In het vliegtuig zorgt het naar achteren zetten van de rugleuning regelmatig voor conflicten. Zo waren er in Amerika al drie vuistgevechten in twee weken tijd, waardoor vliegtuigen hun koers moesten wijzigen. Een man probeerde naar verluidt zelfs een vrouw te wurgen die tot zijn onvrede haar rugleuning liet zakken. 

Soms leidt die frustratie ook tot boetes. Een man uit Nieuw-Zeeland was zo boos toen een medepassagier zijn stoel naar achter zette, dat hij zijn emoties niet meer onder controle kon houden. Hij duwde zijn knie hard in de stoel voor hem, en begon erop te slaan en te schoppen. Zo hard dat zijn medepassagier een whiplash opliep. Uiteindelijk moest de man 600 dollar boete betalen.

Knee Defender

Om dit soort irritaties te voorkomen, bedacht de Hongkongse luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific stoelen waarvan de zitting naar voren gaat, en niet de rugleuning naar achteren. Zo kun je alsnog achterover zitten, en krijgt de persoon achter je juist iets meer beenruimte. Maar die stoelen vonden passagiers te oncomfortabel. 

Dan was er ook nog even de vernuftige Knee Defender. Een apparaatje dat vast wordt gezet aan de stangen van je opklaptafeltje, en waardoor de passagier in de stoel voor je zijn rugleuning niet meer naar achteren kan kantelen. Grote luchtvaartmaatschappijen hebben het gebruik van de Knee Defender verboden.

Topnieuws