Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

03 januari 2018 14:55

Nieuwjaarsborrel? Deze bedrijven nemen hun personeel mee op reis

Het vuurwerkafval is opgeveegd, we kunnen geen oliebol meer zien: het nieuwe jaar is begonnen. Tijd voor de nieuwjaarsborrels. Of toch niet? Het kan ook anders. Steeds meer bedrijven kiezen voor een reisje met het personeel. "Je leert elkaar pas goed kennen als je ergens blijft slapen."

Ze zijn te benijden, werknemers die zich niet hoeven voor te bereiden op de zoveelste nieuwjaarsborrel, maar hun koffer mogen pakken voor een reisje met het hele bedrijf.

Bij webbureau Burst gaan ze eens per jaar op citytrip. Iedereen - zo'n 40 man - gaat mee. Vrijdagmiddag heen, zondagavond terug. "Het is goed voor de teambuilding en onderlinge band, en hartstikke gezellig", vertelt ceo Hans Maltha. Ook net aangenomen werknemers die nog niet eens begonnen zijn, gaan mee. "Zijn ze gelijk ingeburgerd."

Burst begon met de uitjes voor de gezelligheid, maar inmiddels is het volgens de ceo een belangrijke pijler onder de bedrijfscultuur. "En je komt nog eens ergens. De standaardbestemmingen als Barcelona en Dublin hebben we allemaal gehad, nu gaan we naar meer bijzondere steden. Zo waren we dit jaar in Wroclaw. Een erg mooie stad. En we zijn ook al in Zagreb geweest."

'Beter dan managementtraining'

Dat is nog niet alles. Werknemers krijgen bij Burst ook nog een kerstcadeau, en er is een kerstdiner waarbij ook hun partners mogen aanschuiven. "Het is belangrijk om die erbij te hebben, dat geeft een heel andere dynamiek."

Duur? Welnee, zegt Hans Maltha. "Dit is de goedkoopste manier, beter dan welke managementtraining dan ook."

Burst maakte deze video van het tripje naar Wroclaw (tekst loopt door onder de video):

Wintersport

Teambuilding is ook het kernwoord bij de bedrijfsuitjes van Bursts branchegenoot Best4u Group. Eens in de twee jaar gaan ze er met z'n allen op wintersport. "Je kunt een standaard kerstpakket geven, maar hiervoor is het enthousiasme en de waardering veel groter", zegt directeur Emmo Elshof.

Het is een jaar of twaalf geleden begonnen, toen ze nog met vier man waren. Inmiddels is het bedrijf veertig man groot, en nog steeds gaat vrijwel iedereen mee. Vrijdagmiddag vertrekken ze in een touringcar naar Sankt Anton in het Oostenrijkse Tirol, en dinsdagavond zijn ze weer terug.


Medewerkers van Best4u Group op de lange latten. (foto: Best4U)

Hints op Facebook

Bij social-mediabureau Somention hebben ze eens per jaar het UUGUtje. Dat staat voor Ultra Uber Geheim Uitje. Na wat hints op Facebook wordt een week tevoren de locatie bekend gemaakt.

Dit jaar voerde de reis, begin december, naar Leuven. "Het hoeft geen grote stad te zijn, als het maar een gezellige kern heeft. Dan raken we elkaar ook niet zo snel kwijt", zegt oprichter Diederik Chevalier.

Overnachten

Wat vier jaar geleden begon als een plan voor een uitgebreid diner, mondde uit in een tripje naar Antwerpen. Sindsdien gaan ze elk jaar naar een andere stad, inmiddels met twintig man. "We starten met een terugblik op het jaar, maar dat is het enige zakelijke", zegt Chevalier. Daarna is het tijd voor gezelligheid: zo was er dit jaar een quiz waarin medewerkers dingen moesten raden die collega's in hun jeugd hadden gedaan.


Somention in Leuven (foto: Somention)

Chevalier: "Mensen zeggen weleens: geef je dat zomaar aan je werknemers? Maar het mes snijdt echt aan twee kanten. We werken op drie locaties, mensen van verschillende locaties zien elkaar niet veel. Zo leert iedereen elkaar goed kennen. Dat kan alleen maar als je ergens anders bent en blijft overnachten."

Topnieuws