Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

12 juli 2018 11:00

Hotel mag loslippige receptioniste niet ontslaan

Het Holiday Beach Resort in Curaçao mag een receptioniste, die informatie over het verblijf van een gast doorgaf aan diens echtgenote, niet ontslaan. De rechter erkent dat privacy van hotelgasten van groot belang is, maar zegt dat werknemers ook fouten moeten kunnen maken.

In februari werd de receptioniste gebeld door een vrouw, die doorverbonden wilde worden met een mannelijke gast van het hotel. Toen dat mislukte, gaf de hotelmedewerkster de vrouw diens kamernummer.

Lastiggevallen door schoonmoeder

Achteraf bleek de vrouw de echtgenote te zijn van de gast, die overigens met een andere vrouw in het hotel verbleef. Nadat zijn verblijf in het hotel bekend was geworden, werd de gast op de parkeerplaats voor het hotel lastiggevallen door zijn schoonmoeder.

Nadat de man een klacht had ingediend, zette het Holiday Beach Resort de receptioniste op non-actief. Vervolgens stapte het hotel naar de rechter om de receptioniste, die al zeventien jaar voor het hotel had gewerkt, te kunnen ontslaan. Volgens het hotel was het delen van informatie over gasten 'totally unacceptable'.

Privacybescherming gasten 

De rechter vindt dat het Holiday Beach Resort terecht zwaar tilt aan de fout van de receptioniste. Een hotel als het Holiday Beach Resort 'mag immers, mede gelet op haar reputatie, groot belang hechten aan de bescherming van privacy van haar gasten'.

Maar de rechter vindt eveneens dat werknemers fouten moeten kunnen maken. Zeker omdat de medewerkster, die eerder zestien jaar in het casino van het hotel had gewerkt, op verzoek van het bedrijf receptioniste was geworden en nog nauwelijks was ingewerkt.

Zo was zij niet geïnstrueerd hoe zij moest omgaan met personen die aan de balie druk uitoefenen om iets gedaan te krijgen. Ook wegens haar lange, vlekkeloze dienstverband en het feit dat zij haar fout zelf inzag en meldde, mag het Holiday Beach Resort de medewerkster niet ontslaan.

Topnieuws