Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

21 augustus 2016 10:01

Goedkope tickets en toch winst, hoe doen vliegmaatschappijen dat?

Voor 20 euro naar Barcelona en 15 euro naar Rome. Als je daarna overstapt op een lange vlucht, zijn de prijzen soms zelfs nog goedkoper. Hoe kunnen vliegmaatschappijen winst maken met die ongelofelijk lage tarieven?

Om kort te zijn: dat kunnen ze niet. Maar Easyjet, KLM, British Airways en consorten zijn natuurlijk ook gekke Henkie niet. Ze hebben een reden om deze extreem goedkope vluchten aan te bieden.

De directe vliegkosten voor een maatschappij, dus zonder de uitgaven aan bijvoorbeeld reclame, bedragen zo'n 5 tot 10 cent per kilometer per passagier, vertelt Hans Heerkens, luchtvaartspecialist aan de Universiteit Twente. Naar Rome zou een enkeltje dus minimaal 65,1 tot 130,2 euro moeten kosten. Voor Barcelona 61,85 tot 123,7 euro.

Waarom zijn tickets zo goedkoop als je vroeg boekt?

KLM wil niet uitleggen waarom ze zulke goedkope vliegtickets aanbieden. "Dat is van zoveel factoren afhankelijk, daar gaan we geen college over geven." Maar een computerfabrikant verkoopt een grote partij laptops ook niet onder de kostprijs.

Waarom zou je dat met een vliegticket doen? Die vergelijking is niet te maken, volgens de woordvoerder. "Dat is appels met peren vergelijken."

Ze willen vakantiegangers snel aan zich binden

De concurrentie onder luchtvaartmaatschappijen is scherp en ze houden elkaar's prijzen continu in de gaten om concurrerend te blijven. Sterker nog: met de opkomst van discounters en flink gesubsidieerde vliegmaatschappijen uit het Midden-Oosten is het flink watertrappelen voor de Europese luchtvaart. 


De Airbus A380 van Emirates deed in 2012 voor het eerst Schiphol aan. Foto: ANP

Het is dus belangrijk om vakantiegangers snel weg te kapen bij de concurrent, zegt David Elliot, oprichter van Ticketspy en oud-docent luchtvaartmarketing bij Hogeschool Inholland:  "Zo stellen ze hun marktaandeel veilig." En daar komt nog een voordeel bij: in zes maanden tijd kan veel gebeuren. Zo kunnen mensen zich bedenken, worden relaties verbroken of hebben ze andere verplichtingen. "Dan kunnen ze zo'n ticket voor een tweede keer verkopen."

Maar wat nou als je een spotgoedkope vlucht met overstap boekt?

Maar wat nou als je naar New York wil vliegen, via Barcelona? Waarom krijg je dat ticket dan zo goedkoop? 'Traditionele' luchtvaartmaatschappijen als Air France en KLM, verdienen vooral geld met lange afstandsvluchten. Het zijn netwerkmaatschappijen, legt Heerkens uit. Met korte vluchten proberen ze zoveel mogelijk mensen naar Amsterdam te vervoeren, waarna ze deze met winst naar een verre bestemming kunnen vervoeren.

Stel: iemand wil van München naar New York. Dan kan je met Lufthansa naar de Amerikaanse stad vliegen. Het zou echter kunnen dat je het tijdstip niet zo prettig vindt, waardoor je toch liever een ander alternatief zoekt. "KLM probeert je dan over te halen met een goedkope vlucht van München naar Amsterdam, zodat je niet veel extra geld kwijt bent maar wel op een prettiger tijdstip vliegt. Dat kunnen zij doen, omdat ze wel winst maken op de vlucht naar New York."

Winst zit in de reizigers die op het laatste moment boeken

Die korte afstandsvluchten zijn op dat moment dus eigenlijk een beetje 'bijzaak'. Toch wil een luchtvaartmaatschappij zijn vliegtuig wel graag vullen, anders wordt het wel een hele dure aangelegenheid. Zakenmensen 'helpen' hen daarbij, zij boeken vaak kort van tevoren en betalen daardoor de hoofdprijs. Zij zouden ook bij een goedkopere discounter kunnen boeken, maar daar heeft onder andere KLM iets slims op gevonden: Airmiles. 


Vakantiegangers op Schiphol op de drukste dag van het jaar tot nu toe, 12 augustus. Foto: ANP

"Officieel vertellen alle zakenreizigers tegen hun baas dat die lijn van KLM net wat beter aansluit, of dat het vliegveld dichterbij de vergaderlocatie is", vertelt Elliot. "Maar als je het ze op de man af vraagt, dan willen ze gewoon graag Flying Blue miles opbouwen, zodat ze privé goedkoper kunnen vliegen. Dat weten die luchtvaartmaatschappijen ook heel goed en dat is goud voor ze." Volgens hem maken maatschappijen ongeveer twee keer winst op de korte vluchten.

Het gaat om de gemiddelde winst, niet om die van één stoel

Het gaat luchtvaartmaatschappijen uiteindelijk niet om de prijs van één vliegticket, maar de algemene winst over alle bestemmingen. Of een vlucht goedkoop of duur is, hangt niet alleen af van de periode waarin je boekt, maar ook van het aantal concurrenten dat op dezelfde route vliegt. Zo is Kaapstad duurder dan Johannesburg, terwijl de afstand bijna hetzelfde is. "In totaal worden deze kosten weer gecompenseerd", zegt Elliot.

Daarom loont het ook nog steeds om vlak voor een vlucht een last-minute te boeken, zegt Heerkens. "Vliegmaatschappijen berekenen hoeveel reizigers gemiddeld meegaan op een vlucht. Stel dat er meestal zo'n 100 mensen op een bestemming vliegen, dan zetten ze vliegtuigen in met 110 of 120 stoelen. Gemiddeld zijn ze dus voor 80 tot 85 procent gevuld. Het overige deel proberen ze tegen kostprijs of daaronder weg te zetten. En daarmee kunnen de traditionele maatschappijen concurreren met low cost maatschappijen."

Waarom is een discounter goedkoper?

Ryanair of Easyjet kunnen veel goedkoper hun tickets aanbieden dan de 'traditionele' spelers. Dat heeft er onder andere mee te maken dat ze veel effectiever kunnen werken. Terwijl KLM een vliegtuig naar Rome langer aan de grond laat staan, zodat ook de passagiers van de aansluitende vlucht naar Sidney meekunnen, is Ryanair alweer opgestegen met een nieuwe lading betalende passagiers. "Ze vliegen gewoon heen en weer en hoeven nergens op te wachten", zegt Heerkens.

Het gevolg: EasyJet gebruikt zijn vliegtuigen 13,5 uur per dag, terwijl KLM 'slechts' 8 uur per dag in de lucht hangt en dat scheelt in de kosten. Daarnaast vliegen zij ook vaker op minder aantrekkelijke tijdslots, waardoor ze minder landingsrechten hoeven te betalen.

Meer op rtlz.nl:

Topnieuws