We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

05 januari 2017 13:12

En de bedrijfsnaam van het jaar is... Wolhalla!

De bedrijfsnaam van het jaar is voor wolwinkel Wolhalla. Frappant is dat de winnares zelf nog niets heeft gehoord van de organisatie. Ze vernam het van haar dochter, die het op de radio hoorde.

De jury vond de naam van de winkel van Jo An Luijken leuker dan die van intrigerende namen als BarBier (bierwinkel), Quichekeurig (catering) en Zit je Haircut (kapper).

Een goede naam moet intrigeren, interesseren of sympathie opwekken en de jury van Namespotting is buitengewoon gecharmeerd van de naam Wolhalla. De woordspeling is niet geforceerd, maar juist erg relevant en subtiel, zo luidt het jurycommentaar.

De naam geeft al prijs dat het gaat om 'het summum op het gebied van wol'. "Een hele goede naam die precies doet wat het moet doen en ook nog eens goed blijft hangen."

'Ik wil natuurlijk een prijs'

Eigenaresse Jo An Luijken was 'zeer aangenaam verrast' dat ze heeft gewonnen, vertelt ze, maar van de organisatie heeft ze nog niets vernomen. Haar dochter hoorde het op Radio 538 en zij vertelde het. Jo An heeft wel geprobeerd contact op te nemen met Namespotting, maar voorzitter Prummel was in gesprek. Hij moet nog terugbellen.

''Ik wil natuurlijk een prijs'', zegt Jo An lachend. ''Een mooie beker of zo, die kun je zo laten maken.''

Sokkenwol en kantgarens

Duidelijk is dat Wolhalla geen eendagsvlieg is, sterker nog, ze had de prijs al in 2003 kunnen winnen, want sinds dat jaar bestaat de winkel al. Wolhalla is gespecialiseerd in sokkenwol en kantgarens. Met kantgarens kun je omslagdoeken haken en breien. Omslagdoeken doe je om voor de warmte, maar ook voor de mooi, legt Jo An uit.

Je kunt er heel mooie patronen in maken, maar je breit ze niet in een week, je bent wel een maandje bezig.

Vier boeken, Facebook en een nieuwsbrief

Jo An heeft inmiddels al vier boeken geschreven, haar eerste was 'Sokken breien doe je zo!' en is al 14 keer herdrukt. Een vijfde boek zit in de planning, maar dat verschijnt waarschijnlijk pas over twee jaar. ''Het is best intensief om een boek te maken, zeker als je een eigen bedrijf hebt''.

Jo An moet tussen de bedrijven door de Facebook-pagina van Wolhalla bijhouden en de nieuwsbrief, die er als sinds 2003 is, maken.

Vechten tegen steeds meer Engelse woorden in breiwereld

Breien is trouwens niet iets puur Nederlands, sterker nog, wereldwijd zijn er volgens Jo An maar liefst 6 miljoen breisters. Veel breiwoorden worden dan ook Engels en dat vindt Jo An jammer.

Maar ze blijft er tegen vechten, al was het maar voor haar grootmoeder, van wie ze ooit breien heeft geleerd.

Top-vijf leuke namen

Wolhalla is uiteraard de terechte winnaar, maar er zijn nog een paar namen waarvan de jury was gecharmeerd.

Deze namen complementeren de top vijf:

Bed & Breakfast 'Eve Niets Hoeve'
Schildersbedrijf 'Kwastarbeiders'
​Pedicure 'Bel Me Teen'
Cafetaria 'Schatje Patatje'

Namen die niet bij de vijf leukste horen zijn onder andere: Hairforce 1, Trimsalon Kroes Control, Bumperkluiven (Foodtruckfestival), Rottiedam, de Fietsaria en hondenuitlaatservice Mormels.

Topnieuws