We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

21 november 2016 19:00

Deze vijf rechten heb je na een online aankoop

Een groot aantal webwinkels in Nederland komen hun wettelijke verplichtingen bij een bestelling niet na. Dit zijn de rechten die je hebt na een internetaankoop.

Lang wachten op je geld, het niet terugkrijgen van de bezorgkosten of de bestelling zelfs helemaal niet ontvangen: het is schering en inslag in Nederland. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat tientallen webwinkels de wet overtreden. Daaronder ook veel winkels mét een keurmerk.

Dit terwijl consumenten die iets online aanschaffen in Nederland zijn beschermd. RTL Z zet de vijf belangrijkste rechten voor je op een rij:

1. Twee weken bedenktijd

Als je een internetaankoop doet, mag je binnen 14 dagen na ontvangst de koop - zonder opgaaf van reden - ontbinden. Let wel op: cd's en dvd's zijn vaak verzegeld en als je die verbreekt, heb je geen bedenktijd meer.

2. Bezorgkosten terug

Als je een pakket terugstuurt, moet je binnen 14 dagen je aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terugkrijgen. De kosten voor het terugsturen zijn meestal wel voor eigen rekening.

3. Dure spullen verzekerd

Verstuur een retourzending altijd in de originele verpakking en bewaar het verzendbewijs. Dure producten kun je aangetekend of verzekerd versturen. Sowieso is het handig om bij onbekende webwinkels niet vooruit te betalen, laat staan bij grote bedragen.

4. Niet alles kan terug

Er zijn een paar producten die je niet kunt terugsturen. Aankopen die speciaal op maat gemaakt zijn (zoals een maatpak), bederfelijke (voedsel)producten, concert- en theaterkaartjes en bestellingen via internetveilingen. Ook is er geen bedenktijd bij onder meer reisproducten, vervoer en logies. 

5. Schriftelijke klacht

Krijg je je aankoopbedrag of bezorgkosten niet terug, klaag schriftelijk bij de webwinkel. Werkt dit niet? Kijk of de webshop een keurmerk heeft en klaag vervolgens bij de Geschillencommissie Thuiswinkel / Webshop.

Topnieuws