Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

10 januari 2018 17:05

Deze bedrijven worden beter van de griepepidemie

Al een maand heerst de griep in Nederland. De vele ziekmeldingen zijn een forse schadepost voor werkgevers. Maar er zijn ook bedrijven die beter worden van de griepepidemie. We deden een kleine rondgang. "We verkopen nu anderhalf keer zoveel hoestmiddelen als normaal."

Door de aanhoudende griepepidemie is het werk aan de winkel voor detacheerders en uitzendbureaus. Veel werk kan immers niet gedaan worden omdat werknemers zich ziek hebben gemeld. Als een ziekmelding niet kan worden opgevangen door collega's, wordt er vaak een uitzendkracht ingehuurd.

Tandje bij

Bij Randstad merken ze wel extra vraag naar invalkrachten, maar tot nog toe is dat niet zo veel. "Tijdens de griepepidemie van vorig jaar werden er duidelijk meer uitzendkrachten ingehuurd", zegt Suzan Bloemscheer van Randstad. Ze wijst er ook op dat in eerste instantie vooral kleine kinderen vatbaar zijn voor de griep die dit jaar heerst.

En vaak zetten collega's dus een tandje bij. Al kan dat niet altijd. "Een dagje gaat vaak nog wel. Maar voor een specifieke functie waar er maar eentje van is binnen een bedrijf, zoals bijvoorbeeld een heftruckchauffeur, zal er sneller een vervanger worden ingehuurd", zegt Bloemscheer.

Hoestdrankjes

Natuurlijk vliegen ook allerlei middelen over de toonbank bij de drogist. Kruidvat en Trekpleister zien sinds het begin van de epidemie, een maand geleden, de verkopen toenemen. "Vooral de hoestdrankjes en hoesttabletten, en middelen als Antigrippine en Oscillococcinum", legt José Mes van moederbedrijf A.S. Watson uit. "We verkopen daarvan nu zo'n anderhalf keer zo veel als normaal."

Vooralsnog hoeven patiënten nog niet bang te zijn dat ze misgrijpen in de winkel. Bij Etos en Albert Heijn lag de grootste piek in de laatste week van 2017, in de verkoop van zaken als vitaminepreparaten, pijnstillers en hoestdrankjes. "De eerste weken van 2018 zitten ook op een relatief hoog niveau, maar niet zo hoog als tijdens de griep van 2016/2017", zegt Erik Lückers van Albert Heijn.

De epidemie van vorig jaar begon wat eerder, en hield ook langer aan: vijftien weken. Gemiddeld duurt een griepepidemie negen weken. Dus we hebben waarschijnlijk nog wel even te gaan. En de hoestdrankjesverkopers ook.

Topnieuws