Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

19 juni 2017 06:03

'Deze auto was in Nederland niet te vinden'

Robert van den Oever (45) wist precies naar wat voor auto hij op zoek was. Een rode Volkswagen Polo GTI. Snel, mooi vormgegeven, en niet te groot. Maar in Nederland bleek die bolide tweedehands amper beschikbaar. En dat geldt voor meer gebruikte auto's, want de import uit het buitenland stijgt.

Een jaar heeft de 45-jarige Van den Oever het internet afgespeurd naar een auto die aan zijn eisen voldeed. Als liefhebber wist hij precies welke auto hij wilde hebben. De Polo GTI.

"Maar als ik zo'n auto al op een Nederlandse website vond, lagen de prijzen hoog en was de uitvoering niet naar mijn wens." Niet de goede kleur, een open dak, te veel kilometers op de teller. "Ik besloot om in Duitsland te gaan zoeken." En Van den Oever is niet de enige. De import van gebruikte auto's uit landen als Duitsland, België en Frankrijk stijgt, ziet de Bovag

Autobeurzen

Autoliefhebber is Van den Oever al van kleins af aan. Hij kijkt naar autoraces op tv, gaat naar verschillende autobeurzen en naar het circuit van Zandvoort. Als journalist schrijft hij af en toe voor een autoblog. "Ik wist al langer dat het voordelig kon zijn om een auto uit het buitenland te importeren, maar nu kwam dat ook van pas."

Op een donderdagavond is het raak. Op een Duitse dealersite van Volkswagen ziet een rood exemplaar van krap 7 maanden oud, met maar 2.700 kilometer op de teller. "Alle details klopten. Ik heb vrijdagochtend direct gebeld met het Nederlandse autobedrijf dat me hielp bij de aankoop. Een uur later kreeg ik een telefoontje terug: de auto kwam een week later naar Nederland, het transport was al ingeboekt."

Kenteken

Het autobedrijf regelt de import voor Van den Oever. Geïmporteerde auto's moeten een Nederlands kenteken krijgen en worden gekeurd door de RDW. Omdat de auto nog zo nieuw was, moest Van den Oever ook BPM betalen. Het bedrijf regelt ook het transport van Düsseldorf naar Nederland.

Uiteindelijk betaalt hij voor de auto en het importeren zo'n 27.000 euro. "Terwijl je voor een soortgelijk exemplaar uit Nederland zo duizend of tweeduizend euro meer kwijt bent." Van den Oever is nog altijd blij met zijn snelle bolide. "Ik heb het model van mijn keuze gevonden, en dan is er ook nog eens een behoorlijk prijsverschil. Ik denk niet dat ik het ooit nog anders ga doen."

Lees ook: Tweedehands auto uit buitenland razend populair, maar waarom?

Topnieuws