We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

11 oktober 2016 06:05

De retail kan weer ademhalen: minder faillissementen, meer groei

Eindelijk goed nieuws voor de retail. De ergste pijn van de economische crisis is voorbij, zo stelt de ABN Amro vanochtend. Wel zorgen een stevige concurrentie en overschot aan winkeloppervlak nog steeds voor problemen.

ABN verwacht dat er in 2016 500 winkeliers failliet gaan, het laagste niveau sinds 2008. De grootste golf faillissementen is achter de rug, denkt de bank dan ook. Het dieptepunt was in 2013, toen bijna 900 winkeliers hun deuren moesten sluiten. 

"De economie trekt aan, consumenten geven weer geld uit en dat zie je direct terug in de daling van het aantal faillissementen", aldus Sonny Duijn van het Economisch Bureau van de bank tegen RTL Z. De vooruitzichten noemt hij 'hoopgevend'. Volgend jaar neemt voor 9 op de 10 huishoudens de koopkracht toe en neemt de consumptie naar verwachting toe tot 1,7 procent.

Weinig vet op de botten

Goed nieuws, waar Duijn wel een kanttekening bij plaatst. "Het gaat dan wel beter maar retailers hebben nog weinig vet op de botten. Een tegenvaller kan daardoor hard aankomen", zegt hij. 

Dat ondanks de betere economische omstandigheden alsnog winkelketens failliet gaan, komt door ABN door 'specifieke uitdagingen binnen de retail'. Zo is de concurrentie nog altijd groot, is er sprake van een overaanbod aan winkeloppervlakte, zijn er minder bezoeken aan de winkelstraat en verandert het koopgedrag. 

Tweedeling tussen winnaars en verliezers

De leegstand is in sommige gemeentes groter dan andere. In de non-food detailhandel bijvoorbeeld liggen de verkoopvolumes ongeveer 10 procent lager dan elf jaar eerder, terwijl er 11 procent meer vloeroppervlak is.

"Er komt een nog scherpere tweedeling tussen winnaars en verliezers", zegt Duijn. Eén oplossing is hier niet voor. "Daarvoor zijn de verschillen per regio te groot." Provinciale overheden zouden hier een belangrijke regiefunctie bij moeten hebben, zei hij eerder.  

Volgens hem is het 'onderscheidend vermogen' voor retailers bepalend. "Daarmee kunnen ze zichzelf toekomstbestendig maken."

Service, propositie en de kwaliteit van het personeel zijn daarbij heel belangrijk. Een strategie waarin online en offline ondernemen op elkaar aansluit hoort daar ook bij. 

Nieuw businessmodel nodig

Al langer klinkt de roep met name binnen de modebranche tot verandering. Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, schreef onlangs in een column dat het huidige businessmodel van de retail failliet is. 

Hij organiseert daarom op korte termijn een bijeenkomst voor retailers, leveranciers en retail serviceorganisaties om te praten over een nieuw model. In december, voor het nieuwe inkoopseizoen, wil hij al de contouren van dit nieuwe businessmodel op papier hebben staan. Najaar 2017 moeten hier de eerste resultaten van te zien zijn.

Zware jaren

Zelf ziet hij onder andere een oplossing in het dichter bij huis produceren en de inkoop deels uit handen geven. "Door te produceren in bijvoorbeeld Oost-Europa kun je de productiecyclus met weken verkorten en dus meer inspelen op wat consumenten willen." Want zo zegt hij: "Wat de consument vandaag wil, moet de consument vandaag willen krijgen."

Retailers hebben zware jaren achter de rug. Tussen 2009 en 2013 daalde de koopkracht van huishoudens jaar op jaar. In die periode daalden de uitgaven aan kleding dan ook met 5 procent, die aan schoenen met 11 procent, aan woninginrichting met 27 procent en aan huishoudelijke artikelen met 19 procent, aldus ABN Amro.

Topnieuws