Stephan Okhuijsen

Factcheck: Is de elektrische auto een bedreiging voor de olie-industrie?

03 februari 2018 07:20

De elektrische auto wint aan populariteit. Enerzijds door diverse belastingmaatregelen in een aantal landen, anderzijds door de oprechte zorg van mensen voor het klimaat.

Meer meer elektrische auto's betekent minder verbruik van fossiele brandstoffen, met name olie. Dat raakt de olie-industrie. Moeten de oliereuzen zich al zorgen gaan maken?

Het begrip olie-industrie is natuurlijk wel heel ruim gedefinieerd. Zo vallen bedrijven als Shell daaronder, al zitten die ook in gas en zelfs een beetje in zonne-energie. Omdat er geen algemene verdeling te geven is, richten we ons even heel plat alleen op het aspect olie.

Van alle olie die opgepompt wordt, is tegenwoordig 5 procent nodig om het van bron naar gebruik te brengen. De makkelijk winbare olie is al een tijdje op.

En als die olie dan omgezet is, wordt het als volgt verdeeld:

 

Miniatuurvoorbeeld

 

Kortom, de elektrische auto heeft potentieel impact op de helft van de omzet van de olie-industrie. Maar hoe hard gaat het eigenlijk met de elektrische auto? 

Eerst een onderscheid tussen een volledig elektrische auto (meestal afgekort met BEV of PEV) en de zogeheten plug-in hybride auto (meestal afgekort met PHEV). De elektrische auto is natuurlijk, mits gevoed met duurzame elektriciteit, de grootste bedreiging.

De plug-in hybride zorgt op dit moment maar voor gemiddeld 30 procent daling in het gebruik van fossiele brandstof.

In Nederland zijn er nu ruim 20.000 volledig elektrische auto's en ruim 100.000 plug-in hybrides. En dat in een paar jaar tijd. In heel Nederland zijn er op dit moment ruim acht miljoen personenauto's, om nog maar niet te spreken van het aantal (bestel)bussen en vrachtwagens.

Dat komt er op neer dat nu minder dan 2 procent van het autopark voor personen min of meer elektrisch is. Slechts 1 op de 400 auto's is volledig elektrisch.

Miniatuurvoorbeeld

En wereldwijd is de situatie nog minder rooskleurig, hoewel het in China wel heel hard gaat. Eind 2016 was slechts 0,2 procent van het wereldwijde wagenpark elektrisch waarvan ongeveer de helft volledig elektrisch.

Het is natuurlijk wel zo dat de ontwikkelingen hard gaan en dat veel automerken inzetten op deels of volledig elektrische modellen de komende jaren. Maar het duurt nog zeker twintig jaar voordat alle nieuw verkochte auto's in een vooruitstrevende regio als Europa helemaal elektrisch zijn.

En daar een moderne auto makkelijk vijftien jaar meegaat en het wagenpark wereldwijd nog groeit, zal het nog tot ver na 2060 duren voor de hele wereld elektrisch rijdt. De olie-industrie kan dus nog even achterover leunen.

En mocht de afname van het gebruik door auto's binnen 5 jaar al merkbaar zijn voor de olie-industrie, wordt dat waarschijnlijk direct gecompenseerd door de enorme groei van de luchtvaart. En elektrisch vliegen gaat nog even duren.

Volg Stephan op Twitter of via zijn bedrijf Datagraver.com

Stephan Okhuijsen combineert ervaring in de ICT met datajournalistiek. Hij zet het nieuws en je wereldbeeld in (een ander) perspectief aan de hand van data.