We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

11 november 2016 07:40

China's Singles Day: Je ziet de verkopen binnenkomen, fantastisch

In China is het grootste koopfestijn ter wereld aan de gang: Singles Day. Webwinkel Alibaba wist de feestdag afgelopen jaren op een slimme wijze te vercommercialiseren.

En dat werpt zijn vruchten af, zegt China-correspondent Sjoerd den Daas in Z Today. "Kijken, kijken maar vooral ook: kopen. Alibaba doet de records van vorig jaar waarschijnlijk opnieuw verbleken."

Miljarden

Vorig jaar zette de webwinkel nog 14,3 miljard dollar om op de bijzondere feestdag. Een flinke stijging in vergelijking met het jaar ervoor (9,3 miljard) en daarvoor (5,8 miljard). 

Dit jaar kan het bedrag wel eens uitkomen zo'n 20 miljard euro, schrijft Forbes. In de eerste vier minuten en 52 seconden werd er in elk geval al voor 1 miljard euro verkocht. "Shoppen is entertainment hier in China", zegt Den Daas. Zo werd er vannacht een gala live uitgezonden op televisie. Vorig jaar waren er 100 miljoen Chinezen die daarnaar keken.

Die show levert meteen geld op: "Als je een ster ziet met een hoodie aan die je ook wilt hebben, moet je met je telefoon schudden. Dan kan je hem meteen bestellen", legt Den Daas uit. Dit jaar worden Victoria en David Beckham ingevlogen om het publiek te vermaken. 

Liever kijken dan lezen?

'Chinezen willen design artikelen'

Ook Nederlandse bedrijven die actief zijn in deze markt pikken graag een graantje mee. Zo ook Flinders: "Ons best lopende product is gek genoeg een thermoskan", zegt oprichter Geert-Jan Smits. "Waarschijnlijk sluiten ze goed aan op de theecultuur van China."

Hij merkt dat er best wat vraag is naar zijn producten. "Chinezen hebben behoefte aan mooie design artikelen. Die moeten echt zijn. En als je het uit Nederland haalt, weten ze dat het geen namaak is."

'Fantastisch'

De verwachtte 20 miljard dollar omzet is 4 miljard dollar meer dan de totale e-commerce omzet van heel Nederland vorig jaar. "Daar willen we natuurlijk van profiteren. Voor ons is China ongeveer 3 procent van de omzet. Dan moet je in een dag toch zo'n 60.000 euro omzetten. Dat is leuk meegenomen", zegt Smits.

De ondernemer ging er de hele dag voor opblijven. "Vlak na de opening zie je vanaf de eerste minuut meteen al een enorme omzet. Je blijft 's nachts op en kijkt wat er gebeurt. Je ziet de bezoekersaantallen stijgen en verkopen binnenkomen. Dat is fantastisch."

Albert Heijn, ook actief op de Chinese markt, reageerde een stuk minder enthousiast. Het bedrijf liet via de e-mail weten onder andere de stroopwafels en de gedroogde vruchten in de aanbieding te hebben gedaan. Wij zagen dat de Chinezen ook hun slag kunnen slaan met kaas biscuits en andere oer-Hollandse producten.

Groter dan Black Friday

Het evenement is inmiddels groter dan Black Friday (10,4 miljard) en Cyber Monday (3 miljard) in de VS. Jack Ma, de oprichter van Alibaba, wilde de koopluwe periode tussen andere Chinese feestdagen in een boost geven. Dat deed hij heel handig door Singles Day te kapen. 

De feestdag werd in de jaren '90 geïntroduceerd als een grapje voor studenten om hun eenzaamheid als single te verjagen. En dat deden ze niet voor niets op 11-11: het is een datum met allemaal enen. Alibaba heeft het merk inmiddels officieel vastgelegd en dreigt met rechtszaken als anderen de slogan '双十一' (dubbel elf) in hun advertenties gebruiken. 

Topnieuws