Het lijkt in niets meer op de oude, vertrouwde V&D, maar de eigenaren van het failliete warenhuis lanceren donderdag een opvolger: Frendz.
Via de app, die verschijnt voor zowel Android als iOS, kunnen gebruikers hun eigen collecties samenstellen en delen met vrienden en fans. Die kunnen de producten uit die collecties vervolgens direct kopen via aangesloten partners.
Momenteel werkt Frendz met zo'n vijftig partners, variërend van kleine, hippe boetiekjes in de Amsterdamse Negen Straatjes tot gevestigde namen als G-Star en Mango, vertelt initiatiefnemer en voormalig Hema-topman Ronald van Zetten. "En daar komen er iedere dag nieuwe merken bij. We streven naar een mix van bekende en onbekende merken."
Gebrekkig it-systeem
Frendz komt uit de koker van Van Zetten en mode-ondernemer Ronald Kahn (Coolcat) die vorig jaar voor een half miljoen euro de naam V&D kochten. In eerste instantie was het de bedoeling om onder de naam V&D een webwinkel te openen, maar vanwege een gebrekkig it-systeem werd daarvan afgezien.
Ondernemers Jaco Scheffers, Roland Kahn en Ronald van Zetten poseren na de koop van de merknaam V&D. (Foto: ANP)
Dus kwam er een app. De afgelopen maanden hebben enkele honderden gebruikers het platform uitgebreid getest. "De ervaringen waren heel positief", zegt Van Zetten. "Van 'super verslavend' tot 'ik weet niet hoe ik een collectie toevoeg'. We doen iets heel nieuws, dus het was voor sommigen erg wennen. Ze vinden de app er in ieder geval vet uitzien."
Grote publiek
Nu alle kinderziekten er zoveel mogelijk uit zijn, is het tijd om het grote publiek kennis te laten maken met Frendz. "De app is nu goed genoeg om hem live te zetten", stelt de oud-Hema-directeur. "Hij is nog steeds niet perfect, maar je moet een keer beginnen. We maken hem iedere dag weer een beetje beter."
Per transactie verdient Frendz 1 euro en een commissie van 10 procent van de netto omzet, dus zonder de retourgestuurde artikelen. Het grote geld hoopt Van Zetten te verdienen met de verkoop van data. "Op termijn weten we precies welke merken hip zijn, en welke stijlen en kleuren met elkaar combineren. We kunnen kleine partners enorme dienst bewijzen. We geven ze inzicht in marktdata, waarvan ze geeneens wisten dat ze bestonden."
Geen voorkeursbehandeling
Een van de aangesloten partners is het Coolcat van zakenpartner Kahn. Maar dat betekent niet dat zijn merken op een voorkeursbehandeling kunnen rekenen, benadrukt Van Zetten. "Iedereen wordt gelijk behandeld. We willen kleine merken een kans geven, de grote merken weten hun weg wel te vinden."
Hoewel Van Zetten inzet op 'langzame groei', heeft hij hoge verwachtingen van zijn nieuwe platform. In eerste instantie focust hij zich op de 'fashion lovers' en boetiekeigenaren die hun collecties maar al te graag willen delen. Daarna volgt de massa. "We gaan uit van vele tienduizenden gebruikers aan het einde van het jaar."
Frendz is het eerste concept van het nieuwe V&D, later dit jaar volgen herlanceringen van de Schoolcampus en het Prijzencircus. Van Zetten wil niet zeggen hoeveel het bedrijf in de app heeft geïnvesteerd en na hoeveel tijd hij winst verwacht te maken.