Geld en Werk

Luxe-strategie Bijenkorf werpt vruchten af

26 april 2016 08:39 Aangepast: 31 juli 2017 16:30
De Bijenkorf in Eindhoven. Beeld © ANP

De omvorming van De Bijenkorf naar luxewarenhuisketen lijkt te werken.

De vergelijkbare omzet, dus zonder nieuwe winkels, steeg het afgelopen jaar met dik 7 procent. Daarmee presteerde het concern beter dan de overige, in zwaar weer verkerende retailbranche, die gemiddeld genomen geen groei behaalde.

De Bijenkorf kondigde half 2013 aan meer op de luxetoer te gaan. De keten schrapte bijvoorbeeld de Drie Dwaze Dagen en trekt 200 miljoen euro voor vernieuwing. En afgelopen jaar opende de keten in Amsterdam het eerste vernieuwde deel van de parterre met meer ruimte voor exclusieve merken. 

Online winkelen
De nieuwe aanpak zorgde volgens topman Giovanni Colauto direct voor groei. Bijenkorf maakte alleen geen precies omzetcijfer bekend. De operationele winst steeg van 14,5 miljoen in het boekjaar 2014/2015 naar 16,5 miljoen in 2015/2016. Dat is exclusief herstructureringskosten van 1 miljoen euro voor de sluiting van filialen.

De groei werd behalve in de fysieke winkels ook behaald met online winkelen. In sommige gevallen gebeurt dat overigens ook in de winkels zelf. De Bijenkorf biedt klanten de mogelijkheid in de winkels met tablets bestellingen te plaatsen. Ook is het mogelijk om in de winkels uitgezochte spullen en kleding thuis te laten bezorgen.

Dit jaar en volgend jaar wordt de vestiging in Amsterdam verder vernieuwd en worden nieuwe merken zoals Prada en Dior toegevoegd. In Utrecht krijgt de winkel een nieuwe etage en vernieuwd restaurant en ook in Den Haag wordt het restaurant verbouwd.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore