Toekomstmakers

Nederlandse startup wil theesector eerlijker maken

04 november 2016 15:49 Aangepast: 29 juli 2017 21:30

Een Nederlandse startup, Frank About Tea, bezorgt sinds vorige week thee bij mensen thuis die direct vanaf de plantage komt. Binnen een maand na het plukken ligt de thee al op de deurmat. Medeoprichter David Kellerman vertelt dat hij de handelsketen van thee zo kort mogelijk houdt, om er zo voor te zorgen dat de thee eerlijk geproduceerd is.

Wie thuis op zijn doosje thee kijkt, ziet 'm waarschijnlijk al snel staan: het Fairtrade-logo. Voor Kellerman was dat logo niet genoeg, hij wilde met eigen ogen zien hoe thee geproduceerd wordt. "Samen met mijn medeoprichter Valerie Hirschäuser ben ik daarom drie maanden naar Afrika gegaan. We hebben gezien hoe de theeblaadjes geplukt worden, en we hebben alle stappen in de keten tot de supermarkt gezien."

Te veel schakels

"We wilden zien waar de knelpunten zitten. En dat werd ons snel duidelijk: er zitten te veel schakels in de keten. Er zijn wel acht stappen nodig voordat de thee in de supermarkt belandt."

Daardoor is moeilijk te controleren of de hele keten eerlijk is, zegt Kellerman. "Wij gebruiken daarom dat Fairtrade-logo niet. We houden de productieketen kort, zodat we zicht hebben op de keten en zelf kunnen zien of die eerlijk is. Maar ik durf het niet te garanderen, en daar wil ik transparant over zijn."

Transparantie

"Als de werkomstandigheden in de keten slecht zijn, zeggen we dat tegen onze klanten. Met die transparantie willen we klantenbewust maken van de imperfecties in de keten."

En uiteindelijk heeft de korte keten ook andere voordelen: de thee blijft vers ("En daardoor een stuk lekkerder", volgens Kellerman), en de producent krijgt uiteindelijk een groter deel van het bedrag omdat er zo veel stappen in de keten zijn overgeslagen.

Thumbnail

Een plantage die Kellerman en Hirschäuser bezochten.

De Tony's van de thee

Frank About Tea is niet het enige bedrijf dat de theesector probeert te veranderen. Het Nederlandse bedrijf Mr Jones produceert bijvoorbeeld verantwoorde en biologische thee. En een Amerikaans bedrijf, Tealet, heeft een marktplaats opgericht waar boeren hun thee kunnen aanbieden, om zo meer transparantie te creëren.

"Je ziet dat de theemarkt, net zoals de chocolade- en koffiemarkt, aan het veranderen is", zegt Kellerman. "Wij willen de Tony's Chocolonely van de thee worden. Over een paar jaar willen we het grootste online merk voor thee zijn."

Thee-abonnement

"De afgelopen tien maanden zijn we bezig geweest met het opbouwen van het bedrijf, dus bijvoorbeeld de website maken. Sinds anderhalve week bezorgen we thee, en we hebben nu al 80 klanten in 9 verschillende landen. Die bezorgen we maandelijks thee aan huis."

"In de toekomst willen we ook uitbreiden naar koffie en cacao, thee is nog maar het begin. En we hebben ook plannen voor het opzetten van een eigen productiefaciliteit in Oost-Afrika, zodat we de keten nog verder kunnen verduurzamen en er meer controle over hebben."

Meer op rtlnieuws.nl:

`