Geld en Werk

Meenemen vliegbagage weer duurder: 'Tot wel 30 procent'

05 april 2017 13:13 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Vakantiegangers op Schiphol. Beeld © ANP

Enkele vliegmaatschappijen hebben in het afgelopen halfjaar hun prijzen voor het vervoeren van je bagage flink verhoogd. Volgens prijsvergelijkingswebsite Tix.nl lopen de verhogingen op tot wel dertig procent.

Tix zette de tarieven van dertien vliegmaatschappijen op een rij. De site onderzocht vooral prijsvechters zoals Air Berlin, Easyjet, Ryanair, Transavia en Tuifly, maar ook KLM, Corendon en Lufthansa. Vorig jaar bleek al dat de tarieven voor ruimbagage inmiddels zo hoog zijn, dat je er ook een ticket voor zou kunnen kopen

Bij zeven van de dertien maatschappijen werden de prijzen voor het inchecken van ruimbagage verhoogd. Corendon voerde procentueel gezien de grootste stijging door, van 20 naar 26 euro voor een koffer van 22 kilo. Dat is omgerekend een stijging van 30 procent. 

'Wij vervoeren vakantiegangers'

Volgens Corendon-bestuursvoorzitter Steven van der Heijden komt zijn maatschappij er zo slecht vanaf vanwege de gewichtsklassen die Tix hanteert. Tix rekent met categorieën van 15 en 22 kilo, Corendon rekent met gewichtsklassen vanf 20 kilo, iedere 10 kilo extra kost meer met een maximum van 80 kilo.

"Wij vervoeren vakantiegangers, die nemen geen koffertjes van 15 kilo mee", legt hij uit waarom zijn maatschappij andere standaarden hanteert en de prijsstijging dus 'netto minder is dan Tix meldt'. 

Zomer- en wintertarief

De maatschappijen Eurowings, Transavia en Wizzair verhoogden de prijs met gemiddeld 21 procent. Prijsvechter Easyjet schroefde de tarieven voor het inchecken van je bagage op het vliegveld op, het Spaanse bedrijf Vueling rekent sinds kort standaard 3 euro meer per koffer. 

Ook bij Transavia zijn ze het net als bij Corendon niet eens met de conclusies van Tix. De KLM-dochter hanteert een speciaal zomer- en wintertarief voor het meenemen van bagage.

"Als het drukker is, vragen wij meer voor bagage, dat is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. In het weekend betaal je ook meer voor je ticket dan op dinsdag", aldus de woordvoerster. Ten opzichte van vorige zomer, heeft het bedrijf de tarieven niet verhoogd, zegt zij. 

Variabele kosten

Sommige maatschappijen laten de prijs die ze rekenen voor het vervoeren van je koffer ook afhangen van de periode waarin je vliegt of de route. Bij de Hongaarse lowcost-carrier Wizzair varieert de prijs van het meenemen van 15 kilo bagage tussen de 16 en 55 euro, afhankelijk van route én seizoen waarin je vliegt.

Ook bij Transavia kijken ze naar meer dan alleen het aantal kilo's bij het vaststellen van de tarieven, die voor een koffer van 22 kilo variëren tussen 17 en 42 euro. De maatschappij rekent bijvoorbeeld minder voor bestemmingen van stedentrips, omdat mensen dan minder bagage meenemen en in een poging ruimbagage terug te dringen, vertelt de woordvoerster. 

Ook wordt er bij Transavia gekeken naar de afstand: "Als je een koffer over 1000 kilometer meeneemt, is dat duurder dan 500 kilometer", vertelt zij. De maatschappij heeft alle bestemmingen in zes levels ingedeeld, die deels bepalend zijn voor de prijs van ruimbagage. "We willen mensen zo goed mogelijk vervoeren, maar zijn ook op aarde om geld te verdienen", besluit zij. 

'Bagage is verdienmodel geworden'

Bij Corendon overwegen ze ook om variabele tarieven voor bagage te gaan rekenen. "Onze routes zijn allemaal tussen de 2,5 en 4,5 uur lang, dus dat maakt niet zo veel uit. Maar een koffer die 4,5 uur vliegt, kost wel meer", legt Van der Heijden uit, hoewel hij er eigenlijk mordicus op tegen is. 

Hij noemt het 'vreselijk' dat er überhaupt kosten gerekend moeten worden voor het vervoeren van bagage, maar ontkomt er niet aan. "Bagage is eenderde van het verdienmodel van sommige maatschappijen, als wij dat niet meer zouden rekenen, maar in de totaalprijs zouden adverteren, zouden we klanten verliezen", aldus Van der Heijden. 

'Jungle van tarieven'

Bij brancheorganisatie ANVR zijn ze niet verbaasd over de prijsstijgingen: "We hebben zelf de prijzen niet onderzocht, maar het verbaast ons niet. De onderlinge concurrentie is groot", vertelt directeur Frank Oostdam. "Airlines concurreren steeds meer op prijs en halen bepaalde onderdelen (zoals bagage, eten en drinken aan boord) uit de ticketprijs.

Het gevolg hiervan is dat klanten dat soort zaken los moeten bijboeken en dat is de ANVR 'een doorn in het oog'. "Het is een jungle die bagagetarieven. Er is voor consumenten amper een touw aan vast te knopen", aldus Oostdam.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore