Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
VW sjoemelde met tests

'Compenseer eigenaar dieselauto'

26 september 2015 16:30 Aangepast: 27 september 2015 06:19
Stientje van Veldhoven (D66) en Liesbeth van Tongeren (GroenLinks), in gezelschap van Duco Hoogland (PvdA). Beeld © ANP

D66 en GroenLinks willen dat eigenaars van dieselauto's een schadevergoeding krijgen van autofabrikanten die frauderen met emissietesten. Zij mogen niet de dupe worden van fraude met uitstoottesten, zoals Volkswagen bij 11 miljoen van zijn dieselmodellen heeft gedaan.

"Deze autokopers zijn slachtoffer geworden van misleiding door de autofabrikant met betrekking tot het brandstofverbruik", zegt Stientje van Veldhoven van D66. Haar partij wil dat staatssecretaris Wiebes verder snel de resultaten van TNO-onderzoeken gebruikt bij het vaststellen van belastingtarieven om op die manier autofabrikanten te dwingen snel maatregelen te nemen. 

'Tijdelijk verbod gaat te ver'
Een tijdelijk verbod, zoals in Zwitserland, gaat te ver, vinden de meeste partijen. VVD-Kamerlid Barbara Visser: "Nu eerst de feiten op tafel. Dan frauderende autofabrikanten aanpakken." Ook het CDA ziet een verbod niet zitten, maar wil opheldering waarom ondanks de testresultaten van TNO niet eerder actie is ondernomen.

"Als je het vermoeden hebt dat er onterecht subsidie wordt uitgekeerd of onterecht te weinig belasting betaald wordt, dan stop je daar toch mee?" vraagt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert zich af. "Als iemand knoeit met een uitkering, dan zijn we daar terecht heel streng op. Maar als grote autofabrikanten bewust regels omzeilen, laat het kabinet alles jaren lopen."

Verbod op verkoop
GroenLinks is wel voor een verbod en pleit daarnaast voor meer toezicht op de autobranche. Kamerlid Liesbeth van Tongeren pleit voor het inschakelen van de toezichthoudende instantie Autoriteit Consument en Markt, die zou moeten kijken 'of er geen oneerlijke concurrentie is'. Ook D66 wil meer toezicht, maar dan van een nog op te richten onafhankelijke Europese toezichthouder. 

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat de goedkeuring voor ieder type auto gebeurt in één van de 28 landen van de Europese Unie en dat de andere lidstaten dit volgen. Voor Volkswagen is Duitsland verantwoordelijk voor de goedkeuring.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore