VW sjoemelde met tests

RDW overweegt onderzoek andere automerken

30 september 2015 21:25 Aangepast: 05 oktober 2015 07:53
Het is onbekend of de autofabrikant ook de reclames in Nederland terugtrekt

De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) overweegt om zelf een onderzoek te starten naar de uitstoot van autotypes die de dienst heeft goedgekeurd voor de Europese markt.

Hoewel er op dit moment geen signalen zijn dat andere fabrikanten betrokken zijn, voelt de RDW zich toch verantwoordelijk om de auto's die de organisatie eerder heeft goedgekeurd nog een keer onder de loep genomen. Dat schrijft Wilma Mansveld, de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in een antwoord op Kamervragen van de PVV.

De organisatie heeft overigens geen goedkeuring afgegeven voor Volkswagenmodellen, dat heeft de Duitse tegenhanger KBA gedaan. 

'Snel nieuwe testmethode'
Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, wil Nederland dat Europa sneller een nieuwe testprocedure invoert om de uitstoot van auto’s te meten. Daardoor moet fraude zoals bij Volkswagen worden voorkomen. Op dit moment zijn er plannen om in september 2017 te gaan testen met de zogenaamde ‘Real Driving Emission’. Daarbij wordt de uitstoot van auto’s niet in een laboratorium, maar met mobiele apparatuur op de openbare weg gemeten. Het jaar erop zou de meting verplicht worden.

Maar dat is te laat, vindt Mansveld. Ze wil dat deze test al volgend jaar in heel Europa wordt ingevoerd. De Rijksdienst Wegverkeer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en TNO nemen hiervoor in Genève en Brussel de lead, schrijft ze vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Auto-industrie was heel lang tegen
Dat strijkt tegen de haren van de auto-industrie in, die al jaren een lobby voert om de nieuwe test langzaam in te voeren. "Daar moet niet aan worden toegegeven", zegt Mansveld. "De Europese Commissie neemt de zaak hoog op. In het belang van de consument en het milieu is het belangrijk dat autofabrikanten de emissielimieten volledig respecteren."

De emissietesten zijn in opspraak gekomen na softwarefraude bij Volkswagen, maar de Europese Commissie zit al langer met het probleem in zijn maag. Fabrikanten zorgen ervoor dat hun auto’s in klinische omstandigheden zo zuinig mogelijk uit de bus komen, terwijl ze op de weg heel anders lijken te presteren.

Niet alle auto's zo zuinig
Dat is bijvoorbeeld ook het geval met de Diesel 6-motoren van de Duitse autobouwer. Alhoewel volgens Volkswagen niet aan de software gesleuteld is, blijkt uit onderzoek van TNO dat de uitstoot op de weg ‘vijf tot zes keer hoger is’ dan dat de fabrikant aangeeft. Dat zou te maken hebben met de afstemming van bepaalde systemen, die niet optimaal werken. 

Op de website werkelijkverbruik.nl, die het benzinegebruik van tankpassen registreert, is te zien dat auto's gemiddeld 45 procent meer gebruiken dan verwacht. Zo claimt BMW dat de X1 3,7 liter verbruikt op 100 kilometer. In werkelijkheid bleek dit 5,10 liter, bleek in 2014 uit onderzoek van Travelcard en TNO. Daarbij zijn 240.000 auto’s onderzocht. 

Frankrijk maakte vandaag ook bekend om onderzoek te doen, zegt persbureau Reuters. het Franse ministerie van Economische Zaken wil bovendien kijken of andere automerken eveneens hebben gesjoemeld met uitstootgegevens.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`