Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Geld en Werk

Vliegmaatschappij moet ook annulering online tickets vergoeden

11 mei 2017 11:10 Aangepast: 11 mei 2017 12:12
Zomerdrukte op Schiphol (archieffoto). Beeld © Archieffoto ANP

Vliegmaatschappijen moeten óók een schadevergoeding betalen als zij klanten die bij een online reisbureau hebben geboekt, minder dan twee weken voor de vlucht pas vertellen dat die geannuleerd is.

Kwam die waarschuwing wel op tijd, dan moet de vliegtuigmaatschappij bewijzen dat de passagier twee weken voor de vluchtdatum werd geïnformeerd, zegt het Europees Hof van Justitie. De hoogste Europese rechter deed uitspraak in een zaak tussen Nederlander Bas Krijgsman en de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM).

Krijgsman eiste 600 euro schadevergoeding omdat hij pas drie dagen voor vertrek een mailtje kreeg van zijn online reisbureau dat zijn vlucht niet doorging. De vliegtuigmaatschappij wilde niet betalen, omdat die het reisbureau al drie weken eerder op de hoogte had gesteld van de annulering van de vlucht.

Uiterlijk twee weken voor annulering bericht

De Nederlander stapte daarop naar de rechter, die de zaak verwees naar het Europees Hof. Er is namelijk al Europese wetgeving waarin staat dat de luchtvaartmaatschappij uiterlijk twee weken voor de vlucht een annulering aan haar klanten moet doorgeven.

Tot nu toe was onduidelijk hoever de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij gaat. Daar is met deze uitspraak een einde aan gekomen: de maatschappij moet ook de schade vergoeden als het ticket via een (online) reisbureau gekocht is.

Het Hof voegt nog wel subtiel toe dat luchtvaartmaatschappijen de schade vervolgens weer kunnen verhalen op de verkoper van het ticket. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore