Consumenten zitten helemaal niet te wachten op al die nieuwe fintechbedrijven. Ze houden het liever bij hun vertrouwde bankier.
Dat blijkt althans uit een klein onderzoek van automatiseerder CGI Group, die diensten aanbiedt aan de financiële sector. Die vroeg 1700 consumenten in Noord-Amerika, Europa en Singapore naar hun wish list als het gaat om vernieuwing in de financiële dienstverlening.
Wensenlijstje
CGI legde twaalf fintech-onderdelen voor aan de ondervraagden. De consumenten hopen vooral op innovatie op het gebied van online beveiliging (78 procent) en personal finance (61 procent). Dat terwijl investeerders nu vooral geld pompen in alternatieve kredietscores, robotadvies en peer to peer leningen - zaken die ook wel op het lijstje staan, maar niet bovenaan.
De consumenten willen deze diensten ook nog eens het liefst afnemen bij de vertrouwde spelers. Voor online veiligheid kiest 82 procent het liefst voor zijn huidige en vertrouwde aanbieder. "Vertrouwen is niet meer wat het geweest is, maar in deze enge wereld willen consumenten toch naar hun eerste bank," zegt Kevin Poe van CGI op de Money2020 conferentie.
Toekomst
Millennials zijn overigens wel geïnteresseerder in nieuwe fintechconcepten in vergelijking met hun ouders en grootouders. Bovendien, zo stelt Poe: in de toekomst kan deze voorkeur voor traditionele spelers nog veranderen, als de grote banken niet voldoende in de smiezen houden wat hun consumenten willen. "De wereld kan veranderen. Als ik iets waardevols zie, wil ik het hebben van mijn huidige dienstverlener. Maar als ik een paar jaar wacht en ik krijg het dan nog steeds niet van mijn huidige dienstverlener, dan gaan die mensen gegarandeerd elders kijken."