Geld en Werk

Schiphol verlaagt opnieuw tarieven voor vliegtuigmaatschappijen

30 oktober 2015 16:58 Aangepast: 01 december 2015 11:07
Afgelopen tijd heeft Schiphol veel kostenbesparingen doorgevoerd en omdat tegelijkertijd ook het aantal reizigers verder is gegroeid dan verwacht, is het voor de luchthaven mogelijk om de tarieven te verlagen Beeld © ANP

Het wordt voor vliegmaatschappijen goedkoper om op Schiphol te landen en op te stijgen. Het is de tweede keer in korte tijd dat de luchthaven een prijsverlaging doorvoert, omdat het aantal reizigers voor het tweede jaar op een rij meer stijgt dan verwacht. De korting komt goed uit, want het verbetert de concurrentiepositie ten opzichte van andere Europese vliegvelden, die allemaal strijden om de gunst van de reiziger.

Luchtvaartmaatschappijen hoeven vanaf 1 april volgend jaar gemiddeld 11,6 procent minder te betalen voor het gebruik van Schiphol. Dit voorjaar gingen de havengelden al met gemiddeld 6,8 procent omlaag.

Afgelopen tijd heeft Schiphol veel kostenbesparingen doorgevoerd en tegelijkertijd is ook het aantal reizigers verder gegroeid dan verwacht. Daarom is het voor de luchthaven mogelijk om de tarieven te verlagen. Overigens waren die al lager dan bij veel andere vliegvelden, bleek eerder dit jaar uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. "Maar de concurrentie zit ook niet stil", zegt woordvoerder Lukas Burgering van Schiphol.

Strijd met Azië
In totaal stapt 40 procent van het aantal reizigers op Schiphol over op een andere vlucht. Daarin is de luchthaven niet alleen, want ook andere Europese vliegvelden als Heathrow in Engeland en Charles de Gaulle in Parijs promoten zichzelf enthousiast als dé plek om dat te doen.

Die overstappers worden van steeds grotere betekenis. "Het verkeer richting Azië neemt toe en wordt dus steeds belangrijker", legt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de universiteit Twente uit. "Luchthavens in Dubai en Istanbul liggen centraal en zijn goedkoper, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor zowel luchtvaartmaatschappijen in Europa als Amerika."

Concurrentie Midden-Oosten
Schiphol moet dus een tandje bijzetten om de gunst van de reiziger te behouden. Nu de wereldeconomie weer wat aantrekt, neemt ook het aantal reizigers toe, zegt Burgering. "Dat is in andere plaatsen in Europa ook zo, maar wij groeien wel harder dan gemiddeld."

Volgens hem heeft dat te maken met de nieuwe faciliteiten die de luchthaven aanbiedt. Zo wordt overstappen vergemakkelijkt met een nieuw systeem en plaatste Schiphol kleine zendertjes die het bluetoothsignaal in smartphones tracken en met deze informatie bijvoorbeeld de route naar de gate kunnen weergeven. "Het toegenomen aantal reizigers betekent dat wij aantrekkelijker zijn dan andere havens", zegt Burgering. 

Dat helpt zeker om de Europese luchthavens voor te blijven, maar tegen Dubai en Istanbul is het lastiger om te strijden, zegt Burgering. Dat komt niet alleen door hun ligging, maar ook omdat deze vliegvelden hun investeringskosten niet door hoeven te berekenen in de havengelden. Dat is bij Schiphol wel het geval. Dat maakt het moeilijk om op gelijke voet de strijd aan te gaan met rivalen als Emirates en Turkish Airlines, die hun tickets goedkoper kunnen aanbieden.

Sterke groei
Schiphol merkt wel op dat het gezien de sterke groei van het aantal reizigers volop zal moeten blijven investeren in de infrastructuur van de luchthaven, zowel in kwaliteit als capaciteit. Daarom zullen de tarieven op termijn weer moeten stijgen. Het bedrijf streeft ernaar dat geleidelijk te doen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore