Toekomstmakers

Miljonair achter Thuisbezorgd.nl vond ondernemen eigenlijk maar onzin

05 juli 2016 11:01 Aangepast: 31 juli 2017 00:30

Verslaggever Hella Hueck interviewt aansprekende ondernemers over hun drijfveren, doorzettingsvermogen en creativiteit. En natuurlijk over hun visie op de toekomst. Deze aflevering: Jitse Groen, de miljonair achter Thuisbezorgd.nl.

Groen is een van de bekendste ondernemers van Nederland. Waarschijnlijk heb je zelf ook weleens wat te eten besteld op zijn website. Zijn online platform bleek een gat in de Nederlandse markt, en inmiddels is zijn bedrijf wereldwijd actief in elf landen.

Het idee voor zijn website ontstond op een familiefeestje met een startkapitaal van honderd gulden, gesponsord door zijn studiefinanciering. Dat lijkt al lang geleden, zeker als je bedenkt dat Groen zich nu heeft genesteld in de Quote 500 met een geschat vermogen van 35 miljoen euro.

'Ik vond ondernemen eigenlijk maar onzin'

Groen is van huis uit geen ondernemer. Sterker nog, hij geeft toe dat hij het ondernemen in het begin eigenlijk helemaal niet zag zitten.

"Op de universiteit begon iedereen zijn eigen bedrijf. Ik was nog een klein beetje aan het studeren, ik roeide en ik ging veel uit. Dat dekte ongeveer wel mijn dagelijkse bezigheden, zoals het de student betaamt", vertelt hij lachend. "Ik vond het eigenlijk een beetje onzin dat iedereen aan het ondernemen ging, ik zag daar toen niet echt het nut van in."

Die mentaliteit veranderde toen hij collega-studenten zag op het NOS-journaal. Dat deed iets met Groen. "Dat was wel het signaal voor mij van: misschien moet je ook maar iets met je leven gaan doen."

Ondernemen is fietsen tegen de wind in

We spreken Groen in de omgeving waar hij opgroeide, het Friese Koolhorn. Hij heeft goede herinneringen aan zijn jeugd, zelfs aan de dagelijkse fietstocht van acht kilometer die hij naar school moest afleggen. Groen: "Dat was altijd een fietstocht met wind tegen, of je nou naar school ging of terug kwam."

Dat fietsen tegen de wind in vindt hij een mooie les voor het ondernemerschap. "Je moet tegen een stootje kunnen", vertelt Groen. "Het kan soms tegen zitten, daar moet je dan maar doorheen. Het is niet zo dat je met wind tegen niet aan kunt komen, het is gewoon wat lastiger."

Niet de grootste maar wel de beste

Met zijn multinational wil Groen niet per se het grootste bezorgbedrijf ter wereld worden. Hij vertelt ons dat hij vooral de beste wil zijn in wat hij doet. Maar hij geeft meteen toe: als je ergens de beste in bent, wordt je vaak als gevolg ook de grootste.

Wat zijn succes ook heeft geholpen, is zijn afschuw voor opgeven. Dat is volgens Groen wel een verbeterpuntje voor de Nederlandse mentaliteit. "In Nederland is het vaak geaccepteerd van: hé, je hoeft niet de beste te zijn. Dat hoeft ook niet, maar het helpt natuurlijk niet als je halverwege opgeeft."

Startups in Nederland

Als jonge ondernemer met een internetbedrijf draagt Groen de startup-scene een warm hart toe. Maar er kan wel een hoop beter in Nederland. In Berlijn en London zijn ze wat dat betreft al veel verder volgens Groen. "Overigens betekent dat niet dat Nederland het slecht doet", voegt hij er nog wel aan toe.

"Maar we moeten het wel extra stimuleren. We moeten zorgen dat Nederland een disproportioneel deel van de e-commerce economie te pakken krijgt, want daar zal je in de toekomst toch je geld mee moeten verdienen. Ik zeg niet dat het slecht gaat, maar waarom zorg je er niet voor dat het wat beter gaat."

Voor zichzelf ziet Groen een rol weggelegd als begeleider van nieuwe bedrijven. Een beetje zoals de Duitse Oliver Samwer die in Berlijn het bedrijf Rocket Internet oprichtte en daarmee aan de wieg stond van heel veel jonge startups. Groen: "Hij heeft ervoor gezorgd dat er in Berlijn een ecosysteem van startups is ontstaan. Dat lijkt me leuk om later te doen, dat je als een soort katalysator werkt voor jonge ondernemers voor een hele sector."

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore