Ga naar de inhoud
Toekomstmakers

Deze problemen moeten we aanpakken volgens ondernemend Nederland

Beeld © RTL Z

In een speciale serie van Toekomstmakers interviewt verslaggever Hella Hueck zes verschillende topondernemers over hun drijfveren en visie op de toekomst. Waar laten we kansen liggen?

De agenda van Toekomstmakers

We gaan in deze serie diep in op de drijfveren van innoverende persoonlijkheden. Bijvoorbeeld met Neelie Kroes of Jitse Groen, de man achter Thuisbezorgd.nl. In onze gesprekken nemen we een kijkje in het hoofd van deze types. Wat maakt hen zo succesvol?

Wat blijkt, we kunnen niet achterover leunen met de B.V. Nederland. Uit ieder gesprek komt naar voren dat ze problemen signaleren. Die problemen moeten we aanpakken als we onze internationale positie niet willen verspelen. 

Jitse Groen

De oprichter van Thuisbezorgd.nl die nu miljonair is, maar als student ondernemen eigenlijk maar onzin vond. Volgens Groen moeten we in Nederland de prioriteit leggen bij e-commerce. "We moeten zorgen dat Nederland een disproportioneel deel van de e-commerce economie te pakken krijgt, want daar zal je in de toekomst toch je geld mee moeten verdienen."

Boudewijn Docter

​Een van de mannen die met zijn bedrijf Effect Photonics de wereld wil veroveren. Hij kan zich soms irriteren aan de bedrijfscultuur in Nederland, die volgens hem vooral draait om mensen de schuld geven als het misgaat. We moeten volgens hem een voorbeeld nemen aan landen als China en Amerika, waar politici een duidelijke koers uitzetten en daar ook aan vast durven houden. 

Vivienne van Eijkelenborg

De zakenvrouw van het jaar 2016 vindt dat de vrouwen in Nederland sterker de kansen moeten pakken die de gelijkwaardigheid biedt. Van Eijkelenborg: "Een vrouw moet je drie keer iets vragen, een man maar een halve keer. Daar moeten vrouwen zoals ik mee ophouden."

Neelie Kroes

De dame die er stellig van overtuigd is dat je nooit ergens te oud voor bent. Ze wil de baan vrij maken voor jonge ondernemers, maar voorziet een groot probleem in de Nederlandse arbeidsmarkt: de jeugdwerkloosheid. Die wil ze aanpakken, want naar eigen zeggen vindt ze het verschrikkelijk dat er een hoop jongelui zijn die wel willen, maar de kans niet krijgen voor een baan.

Peter Weijmarshausen

De man achter Shapeways, de multinational die de bedenksels van artiesten over de hele wereld print in 3D. Hij dook als een van de eerste in deze nieuwe techniek, en wist er met slim ondernemerschap een winstgevend bedrijf van te maken. Weijmarshausen maakt zich zorgen over het Nederlandse onderwijs, en vindt dat we daar juist in moeten investeren.

Rob van Gijzel

De burgemeester van Eindhoven die trots is op de internationale erkenning van zijn stad. De beroemde woorden van Albert Einstein: “Verbeelding is belangrijker dan kennis”, staan voor hem aan de basis van innovatie. Hij vindt dat we in Nederland kansen laten liggen als het gaat om samenwerking tussen innoverende bedrijven en de overheid. Innovaties kunnen schuren met maatschappelijk belang, en daar moeten we ons actiever in gaan mengen.