Ga naar de inhoud
Geld en Werk

In de toekomst kopen we een bril online

Kijk, je kleding online kopen, oké. Boeken, DVD's, prima. Maar je bril? Die koop je toch gewoon in een winkel. Bij een echte opticien.

Nou, mooi niet. Online opticiens proberen de traditionele brillenverkoper te verdringen.

Nieuwkomers
En dat mag je wel disruptie noemen. Bedrijven als ACE en TATE, Lensway, Brillen24 zien grote kansen, want: nul procent van de consumenten koopt momenteel zijn bril online. Dat is bij lenzen anders: 12 procent wil die wel online bestellen.

Gat in de markt? Dat zou zo maar kunnen. Want consumenten overwegen wel degelijk om hun bril online te gaan kopen in de toekomst:

Thumbnail

Virtuele spiegel
Maar ja, een bril. Die wil je toch gewoon op je neus zien? Daar hebben de nieuwkomers wat op bedacht: een virtuele spiegel. Je kan de bril slepen naar een foto. En dat ziet er ongeveer zo uit, verslaggever Bart Reijnen probeerde het uit:

Toch nog naar de fysieke winkel?
Het blijft natuurlijk nog steeds een gok. Bij sommige websites krijg je brillen daarom een tijdje op proef. En iets anders belangrijks: sommige klanten willen hun ogen nog laten opmeten. Daarvoor moet je voorlopig toch nog steeds bij de fysieke opticien wezen.