Dieselschandaal Volkswagen

Crisisberaad bij Volkswagen over verdere stappen

09 november 2015 16:26 Aangepast: 09 november 2015 16:54
Het bestuur overlegt vandaag over de omvang van het dieselschandaal en de kosten die daaruit voorkomen Beeld © ANP

De top van autofabrikant Volkswagen is voor het eerst sinds bijna een maand bijeen voor crisisberaad. De druk op de toezichtsraad neemt toe, nadat blijkt dat de fabrikant niet alleen heeft gesjoemeld met dieselauto’s, maar ook met benzinewagens.

Het bestuur overlegt vandaag over de omvang van het dieselschandaal en de kosten die daaruit voorkomen. Daarbij is ook de nieuwe topman Matthias Müller aanwezig.

Hij heeft wat uit te leggen, want de top ligt flink onder vuur. Fitch heeft vandaag de kredietwaardigheid van het bedrijf omlaag gebracht van A naar BBB+. De reden is het zwakke management bij de Duitse autogroep, zegt de kredietbeoordelaar.

Ook Bernd Osterloh, voorzitter van de centrale ondernemersraad, is zeer kritisch op het bestuur. Vrijdag verweet hij de top in een brief eenzijdig bezuinigingsmaatregelen te nemen en deze onvoldoende uitleggen. Daarnaast had hij pittige kritiek op de managementstijl en wilde hij graag weten waar Müller alle extra miljarden vandaan haalt die betaald moeten worden vanwege het schandaal. 

Bezuinigingen
Er is nog steeds heel veel onduidelijkheid over de vraag hoe de fabrikant de crisis het hoofd gaat bieden. Duitse krant Handelsblatt schreef vorige maand dat Volkswagen wil proberen om drie miljard euro te bezuinigen op toeleveranciers. Of dat gerucht klopt is de vraag; Continental, één van de grootste leveranciers, zei vandaag tegen persbureau Reuters dat de bandenfabrikant nog van niets weet.

Ondertussen demonstreren actievoerders van Greenpeace voor de ingang van de fabriek. Ze eisen compensatie voor consumenten. Om hun punt duidelijk te maken zijn ze op de poort geklommen en hebben ze het logo van Volkswagen omgevormd tot het woord 'CO2'.

Schade
Vorige week bleek dat het schandaal nog groter is dan eerder werd verwacht. Uit nieuwe testen kwam naar voren dat waarschijnlijk met nog eens 800.000 andere auto’s, waaronder benzinewagens, is gesjoemeld. Volkswagen vermoedt dat de nieuwe ontdekking twee miljard euro extra kost, dat bedrag komt bovenop de 6,7 miljard euro die al eerder apart werd gezet. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore