Geld en Werk

Spookvliegvelden: miljoenen aan investeringen en nul vluchten

05 juni 2017 15:22 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Vliegveld 'Don Quichot' raakte failliet door gebrek aan vluchten. Beeld © CRIA

Ze moesten banen scheppen, toeristen lokken en lokale economieën laten bloeien. Maar hun aankomst- en vertrekhallen liggen er verlaten bij en de landingsbanen zijn haast ongebruikt: spookvliegvelden.

1. Don Quichot Airport - Spanje

Het symbool van de Spaanse vastgoedzeepbel is het vliegveld in Ciudad Real, gelegen in droge vlaktes van Castilië-La Mancha. Het idee was om een internationale luchthaven uit de grond te stampen die het drukke vliegveld van Madrid kon ontlasten.

De hoge snelheidstrein stopte al in het stadje met 75.000 inwoners en die 160 kilometer naar Madrid, ach, dat was toch niets op zo'n lange reis? Het zou zeker kunnen rekenen op 2,5 miljoen passagiers per jaar. Het hele project kostte 450 miljoen euro. Maar nog geen jaar na de opening in 2009 werd het failliet verklaard.

Er werd naarstig gezocht naar een koper met 100 miljoen euro in z'n zakken. Die werd niet gevonden. Even leek er 'redding' te komen in de vorm van de Chinese investeringsmaatschappij 'Tzaneen International', die nog net 10.000 euro over had voor het vliegveld. Dat ging uiteindelijk niet door. Vorig jaar werd eindelijk een deal beklonken en werd er 56,2 miljoen euro betaald voor de doodstille luchthaven. 

Thumbnail

De vertrekhal van Ciudad Real. (Foto: CRIA) 

2. Mattala Rajapaksa International Airport - Sri Lanka

Op 250 kilometer van hoofdstad Colombo ligt dit nieuwe vliegveld. Alles wat je nodig hebt voor een bloeiend vliegveld is aanwezig: 12 check-in balies verdeeld over een gebouw van 12.000 vierkante meter, twee gates, een landingsbaan voor de grootste commerciële vliegtuigen en capaciteit voor een miljoen passagiers per jaar.

Het enige wat mist: passagiers. Voor het nieuwe vliegveld werd 185 miljoen euro betaald. De gedachte was simpel: als het vliegveld er eenmaal zou zijn dan zouden de bedrijven wel volgen. Maar vluchten zijn er sinds de opening in 2013 slechts mondjesmaat geweest. Zelfs de manager loopt niet over van enthousiasme. Tegen Forbes zei hij: "Als er straks niet meer vluchten komen, dan heeft het niet zoveel zin om het vliegveld draaiende te houden." 

Thumbnail

De toenmalige president Mahinda Rajapaksa op werkbezoek. (Foto: EPA)

3. Mid-America Airport - Verenigde Staten

'Gateway to nowhere' was lang de bijnaam van dit vliegveld in Mascoutah, Illinois. Niet voor niets vaak een 'fly-over-state' genoemd. Toch waren de ambities ooit groot. Het had een van Amerika's drukste vliegvelden moeten worden met honderdduizenden passagiers en duizenden vluchten. Beide kwamen nooit en in het twintigjarig bestaan is er geen dubbeltje winst geboekt.

"Een ideale plek voor overpeinzingen en meditatie", zo omschrijft een CBS-reporter de uitgestorven luchthaven in onderstaand filmpje:

Maar er gloort hoop aan de horizon. Twee weken geleden berichtten Amerikaanse media dat de luchthaven heeft ingezet op cargo, goederenvervoer, en zo langzaam de weg omhoog heeft gevonden. Inmiddels zijn er ook iets meer passagiers. Er vertrekken nu wekelijks 25 vluchten en ongeveer 6000 mensen. Dat zijn nog geen Schiphol-hoeveelheden maar wel meer dan het ooit was.

4. Castellon - Spanje

In Spanje hebben ze nou eenmaal een neusje voor grootschalige bouwprojecten met weinig resultaat. De combinatie van goedkope schuld vlak voor de crisis en overambitieuze of corrupte politici leidden vaak tot verlieslatende bouwwerken. Want behalve 'Don Quichot' verdient ook Castellon een plek in dit illustere rijtje van gefaalde luchthavens.

Gelegen nabij Valencia had een lokaal bestuurder het plan opgevat om voor 150 miljoen euro een vliegveld te laten verreizen. Inclusief een koperen standbeeld bij de ingang van hemzelf. Dat beeld, met een prijskaartje van drie ton, is echter niet op veel vakantiekiekjes geëindigd. Want ondanks een feestelijke opening in 2011 landde er geen enkel vliegtuig in de jaren die volgden.

Daar kwam pas in 2015 verandering in toen Ryanair aankondigde er te gaan landen. De geestelijk vader van het vliegveld heeft dat niet meer meegemaakt, hij zat toen nog in de gevangenis wegens corruptie.

Thumbnail

Ryanair was uiteindelijk de redding van het vliegveld nabij Valencia, dit was de eerste vlucht ooit. (Getty)

`