Geld en Werk

Gezonde ijsjes van Koupe beste food startup

17 mei 2017 21:01 Aangepast: 18 mei 2017 08:44

Misschien kwam het door de warmte, maar bij de stand van ijsmerk Koupe was het vandaag veruit het drukst tijdens de F&A Next, een internationale conferentie over voeding en landbouw in Wageningen. IJsmaker Jaco Pieper kreeg volop aandacht en viel in de prijzen.

Buiten is het 29 graden. Geen ideaal weer voor een foodconferentie zou je denken. Al was het misschien wel het ideale podium voor ijsmaker Jaco Pieper, hij stal vandaag de show met zijn gezonde ijsjes. 'Ik heb expres even de airco uitgezet'.

Het ijs van Pieper viel niet alleen in de smaak bij bezoekers, maar ook bij de jury. De uitvinder van de gezonde ijsjes is uitgeroepen tot winnaar van de pitchwedstrijd, zijn bedrijf werd door prins Constantijn uitgeroepen tot beste food & agri startup.

Elektrische tractor en nieuwe frisdrank

Twintig food & agri startups uit verschillende landen mochten hun product pitchen. Van een elektrische tractor tot een nieuwe frisdrank en van een aspergesteek-robot tot een verticale boerderij in je eigen keuken. Ook Jaco Pieper stond met zijn product op het podium voor een zaal met zeker zeventig investeerders.

Hij maakt ijs met gezondheidsvoordelen. In de ijsjes van Koupe zitten veel minder calorieën, suiker en vet dan in vergelijkbare producten van bijvoorbeeld Magnum of Häagen-Dazs. En er zitten juist meer proteïne en vezels in.

Jarig op een Grieks eiland

Pieper kwam drie jaar geleden op het idee. "Ik werd veertig en ben de laatste zes weken van mijn dertigersbestaan op een Grieks eiland gaan zitten. Tijdens die vakantie sportte ik veel. Naast de sportschool zat een ijswinkel die proteïnerijk ijs verkocht en toen dacht ik wat een goed idee!"

In drie jaar tijd is Koupe hard gegroeid. De ijsjes zijn al te koop bij Jumbo en vanaf volgende week zijn ze ook verkrijgbaar bij winkels van Dekamarkt en Dirk van den Broek. Pieper gaat ook al internationaal. "We verkopen al in Deense supermarkten en deze zomer gaan we naar het Verenigd Koninkrijk."

Supermarkten in de Verenigde Staten

Pieper is niet zozeer op zoek naar kapitaal, maar meer naar business angels die hem in contact kunnen brengen met supermarkten in onder andere de Verenigde Staten. "Het is heel moeilijk om je product in de supermarkt te krijgen."

De prijs van de pitchwedstrijd is een week training door Shakeupfactory, een accelerator in de foodtech.  "Dat we hebben gewonnen is een zetje in de rug. Het is fantastisch."

`