Geld en Werk

Bestuur ProRail accepteert nationalisering, personeel in opstand

23 september 2016 14:21 Aangepast: 30 juli 2017 07:30
Beeld © ANP

Het bestuur van ProRail wil meewerken aan de nationalisering van het bedrijf, maar de ondernemingsraad van de spoorbeheerder legt zich daar niet bij neer.

ProRail verzet zich niet langer tegen de plannen van het kabinet om het bedrijf onder de vleugels van de overheid te brengen. Dat staat te lezen in een brief die de raad van bestuur en raad van commissarissen aan staatssecretaris Dijksma hebben gestuurd. De brief is in handen van De Telegraaf.

Bronnen laten aan RTL Z weten dat de ondernemingsraad hier helemaal niet achter staat. De raad vreest voor verslechtering van de arbeids- en pensioenvoorwaarden en verlies van kennis.

Onderzoek loopt nog

Er loopt bovendien nog een onderzoek naar de beste organisatievorm voor ProRail, maar daaruit zijn nog geen conclusies bekend. De raad wil graag antwoord op vragen over mogelijke nieuwe structuren: wat verandert concreet in aansturing en het nemen van beslissingen, hoe beïnvloedt dat het werk en wie is er verantwoordelijk, bijvoorbeeld bij incidenten? Ook zou er meer bekend moeten worden over verschillen in arbeids- en pensioenvoorwaarden.

De ondernemingsraad overweegt nu een procedure te starten als het geen adviesrecht krijgt in de zaak. De raad wil voldoende tijd hebben om het nieuwe plan te kunnen beoordelen en een advies uit te kunnen brengen, voor het kabinet een besluit neemt. De OR heeft daar herhaaldelijk om gevraagd.

Geen adviesrecht

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat de OR helemaal geen adviesrecht heeft. "Op het principebesluit dat ProRail publiek wordt, heeft de ondernemingsraad geen adviesrecht."

Wel blijft Dijksma in gesprek met de ondernemingsraad. "De staatssecretaris vindt het van belang om voortdurend in gesprek te blijven met de ondernemingsraad, en zal dat ook gedurende het hele traject blijven doen." Voor het eind van het jaar moet er een besluit komen over de nieuwe organisatievorm.

'Levert reiziger niks op'

Staatssecretaris Dijksma wil ProRail onderbrengen onder haar departement, na jarenlange problemen bij de spoorbeheerder. Zo was er veel vertraging en uitval van treinen op het spoor, doordat er problemen waren met de rails, wissels en bovenleidingen die ProRail beheert. Daarnaast waren er meerdere financiële debacles.  

Het personeel, de ondernemingsraad en de vakbonden lieten eerder al weten fel tegen het plan te zijn, dat te duur zou zijn en de reiziger niks zou opleveren. In een eerdere oproep vroeg de ondernemingsraad aan het kabinet om ProRail 'de rust en de ruimte te gunnen' om verbeteringen door te voeren.

Vergelijking Rijkswaterstaat

ProRail wordt vaak vergeleken met Rijkswaterstaat, dat een uitvoerend orgaan is van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. D66 pleit er in zijn verkiezingsprogramma voor om ProRail dezelfde structuur te geven, volgens De Telegraaf zit ook PvdA 'op dat spoor'.

`