Geld en Werk

Online shoppen explosief gestegen; omzet 8 miljard

24 september 2015 09:35 Aangepast: 24 september 2015 10:07

Winkelen via internet wint steeds meer aan populariteit. Iedereen lijkt het wel te ontdekken.

Nederlandse consumenten geven in het eerste halfjaar bijna 8 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten, een groei van ruim 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Toen werd er in het eerste halfjaar 6,7 miljard euro online besteed, meldt Thuiswinkel.org.

Van de online consumentenuitgaven is bijna vier miljard euro besteed aan de aankoop van producten zoals telecom, elektronica en kleding. De overige 4,05 miljard euro is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen. Door de extra omzet online, steeg de omzet voor de totale detailhandel met 1,8 procent naar 46 miljard euro.

Online shoppen door bijna iedereen geaccepteerd
Van alle Nederlanders heeft dit jaar al 87 procent minimaal één bestelling via internet gedaan. Naar verwachting kopen we dit jaar voor 16,5 miljard euro aan goederen en diensten via internet.

En nu klanten steeds vaker online bestellen worden ze ook veeleisender. Ze willen het liefs dat pakketjes in de avonduren op werkdagen worden bezorgd, blijkt uit een steekproef van marktonderzoeker Multiscope. Een pakketje afgeven bij de buren is geen probleem, maar een straat verderop gaat voor veel mensen wel weer te ver. 

 

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore