Geld en Werk

Stikstofnorm emissietest 'stuitend' hoog

28 oktober 2015 19:00 Aangepast: 28 oktober 2015 19:45
Beeld © EPA

Als het aan de Europese lidstaten ligt, mogen dieselauto's vanaf 2017 ongeveer twee keer meer stikstof uitstoten als dat nu het geval is: 80 microgram per kilometer. Vanaf 2021 wordt de norm 120 microgram.

In 2017 wordt de Real Driving Emissions-test ingevoerd die de werkelijke uitstoot moet meten, in plaats van laboratoriumuitslagen. Het voorstel van de lidstaten van de Europese Unie staat bijna haaks op de aanbeveling van het Europees Parlement, die gisteren werd aangenomen.

Zo stelde het parlement voor dat lidstaten geen overgangsfase moeten invoeren. Ook is de uitstootnorm veel hoger dan de parlementsleden aanbevelen. Het besluit werd vandaag genomen achter gesloten deuren door een technisch comité van de lidstaten. Het zijn vooral autolanden als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Zweden, Roemenië en Frankrijk die hun industrie willen beschermen. Nederland wil dat de test al volgend jaar wordt ingevoerd en dat de overschrijding 18 procent wordt.

Tegenover gesteld
"Stuitend. Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel", foetert EU-parlementariër Bas Eickhout van GroenLinks. "Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt.''

De sociaaldemocraten in het parlement spreken van een 'totaal gebrek aan verantwoordelijkheidszin van de lidstaten'. "Dat toont aan dat de lidstaten geen lessen willen trekken uit het Volkswagenschandaal en volstrekt niet bezorgd zijn om de gezondheid van de Europese burgers. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit." Ook EU-parlementariër Gerben-Jan Gerbrandy van D66 is niet te spreken over de deal. Hij vindt dat de lidstaten veel te mild zijn voor de automakers.

Nederlandse positie
Het parlement wil niet verdergaan dan een overschrijding van 20 procent, vanwege de onnauwkeurigheidsmarges in de testprocedure. EU-commissaris Elżbieta Bienkowska (Interne Markt) zei maandag nog dat de lidstaten 'heel dicht' bij haar 'ambitieuze maar realistische' voorstel zouden blijven. De Europese Commissie had voorgesteld dat de norm tot 2019 met 60 procent zou mogen worden overschreden.

De lobbygroep Transport & Environment denkt dat het 'hemeltergende' besluit juridisch aanvechtbaar is. De organisatie stelt dat Nederland het enige land was dat zich voor strengere normen inzette en tegenstemde.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore