Ga naar de inhoud
Geld en Werk

De kapper 'on demand' is in opkomst

Er is een nieuwe kapperszaak in Nederland. Of liever gezegd een groep kappers verzameld op een platform: Gyld. Dat probeert het bestaande businessmodel van de kappers op z'n kop te zetten, vertelt redacteur Bart Reijnen bij Z Today.

Het praatje is gezellig en je loopt met een nieuwe coupe naar buiten, maar de ouderwetse kapper heeft ook zo zijn nadelen: de zaak is vaak van 9 tot 5 geopend (terwijl de avond ook wel eens fijn zou zijn), je kunt online geen afspraken maken en aan de kassa word je soms verrast door de prijs.

Kansen
​Gyld, een nieuw kappersplatform waar je 'on demand' een kapper kan boeken, zou uitkomst kunnen bieden. Oscar Kneppers is startupdeskundige en ziet kansen voor het platform. Volgens hem krijgt elke branche of elke sector die niet transparant, toegankelijk of afgestemd is op de behoefte van klanten vroeg of laat last van mensen die het anders doen. "Ik kan niet verzinnen waarom dat bij kappers niet zou gebeuren."

Nederlandse kappers hebben het behoorlijk zwaar gehad de afgelopen jaren. De omzetgroei viel jarenlang flink tegen en krabbelt nu weer iets omhoog: 

Thumbnail

In deze crisistijden zijn er een hoop kappers bijgekomen: in de afgelopen vijf jaar waren dat er 5000, een kwart meer dan in 2010. "De taart wordt iets kleiner en moet ook nog verdeeld worden over meer kapsalons," stelt Reijnen vast.

Thumbnail

De nieuwe groep ZZP-kappers is nu voor een deel te vinden op Gyld.nl. Via de website kun je checken of een kapper tijd heeft, hoe duur een knipbeurt is en hoe de beoordelingen zijn. "Heel transparant. Net als Uber eigenlijk", zegt Reijnen.

Kritische noot
"Maar wat je vergeet," zegt Follow the Money-eigenaar Eric Smit, "is dat de kapper straks geen klap meer verdient en dat Gyld zijn zakken vult." Reijnen: "Ja dat is wel een onderdeel van het Uber-model: de tussenpersoon pakt een deel van de taart. Dat is onderdeel van dit disruptie-model." Iets om in de gaten te houden, stellen de heren vast.

Het gaat er hoe dan ook van komen, die disruptie in de kappersbranche. Gyld is namelijk niet het enige initiatief. Zo is 1,5 jaar geleden de site Barberbooking.com opgericht, waarop je makkelijk kunt zien welke kapper wanneer tijd heeft. 600.000 mensen maakten al een afspraak via de website. Met name de nieuwe generatie, millennials, maken dankbaar gebruik van het initiatief.

Bekijk hier het hele item van Z Today: