Economie

Klachtenregen over duurdere kaartjes NS

06 januari 2016 14:37 Aangepast: 06 januari 2016 15:35
Beeld © ANP

Sinds de tariefsverhoging van NS, afgelopen vrijdag, regent het klachten bij reizigersvereniging Rover. De prijzen gingen met 2,2 procent omhoog, maar op sommige trajecten betalen reizigers sinds het begin van dit jaar ruim 8 procent meer voor hun reis.

Dat komt omdat NS op sommige trajecten de zogeheten tariefafstanden veranderde. De tariefafstanden zijn bepalend voor de prijs en worden gebaseerd op de kortste route tussen twee stations. Die wijziging zorgt voor sommige trajectkaarthouders voor flink duurdere treinritten. 

De tariefsverhoging heeft weinig te maken met het traject zelf, of de lengte ervan. De veranderingen waren volgens NS noodzakelijk omdat er problemen ontstonden op sommige stations waar reizigers moeten overstappen en daarbij gesloten chippoortjes moeten passeren. Daarbij werd in sommige gevallen te veel aan saldo afgeschreven, waarna NS moest terugstorten. 

Trajecten duurder
Hierdoor zijn sommige trajecten duurder geworden, bovenop de prijsstijging van 2,2 procent. Andere trajecten werden goedkoper. Voor een maandabonnement (á 106 euro) tussen Leiden Centraal en Den Haag CS betaalt een kaarthouder 6 euro per maand meer, klaagt hij tegen Rover: "Schandalig!"

De reizigersorganisatie vindt dat NS de problemen met de poortjes op had moeten lossen zonder reizigers met duurdere kaartjes en abonnementen op te zadelen. Rover vindt de prijsstijging sowieso te hoog, omdat die 2,2 procent hoger is dan de inflatie. 

`