Volvo wil over vier jaar een elektrische auto op de markt brengen. In de tussentijd komt het met een aantal plug-in hybrides. In 2020 moet één op de tien verkochte Volvo's óf geheel elektrisch óf plug-in hybride zijn.
Heeft het Volkswagen-schandaal toch nog wat goeds gebracht? Volvo wil van alle nieuwe modellen die uitkomen ook een plug-in hybride versie maken. In 2019 moet er een volledig elektrische auto op de markt komen.
Nu heeft Volvo nog maar twee plug-in hybride modellen, in Europa en in China. Die auto's zijn goed voor tussen de 1,5 en 2 procent van de wereldwijde verkopen. Het Zweedse merk (sinds 2010 in Chinese handen) zegt nu dat de tijd is gekomen dat elektrische en plug-in hybrides geen niche-technologie meer zijn, maar geschikt voor de gehele markt.
Nieuwe modellen
Volvo wil de komende vier jaar het hele aanbod van modellen vernieuwen. Een eerste stap in de strategie zal de introductie van plug-in hybride versies van de 90- en 60-serie zijn. Daarmee is al begonnen met de nieuwe XC90 SUV.
Volvo is nu bekend van de grotere auto's, maar het wil samen met de Chinese eigenaar Geely een onderstel voor compactere modellen ontwikkelen. De eerste moet in 2017 op de markt komen. Daarop moeten zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto's worden gebouwd.