Geld en Werk

Waarom Unilever miljoenen investeert in schoonmaakdienst Helpling

02 augustus 2017 15:22 Aangepast: 02 augustus 2017 17:20
Een situatie als deze is meer uitzondering dan regel. Beeld © Getty

Unilever stopt 'enkele miljoenen' in schoonmaakstartup Helpling. Het zeep- en voedingsconcern wil een voet tussen de deur krijgen in de huishoudelijke dienstensector. Helpling zelf wil voor het einde van dit jaar voor het eerst winst maken.

Via Helpling kan gemakkelijk en legaal een schoonmaker of huishoudelijke hulp ingehuurd worden. Het van oorsprong Duitse bedrijf kwam ruim drie jaar geleden naar Nederland. Sindsdien is er bij zo'n 60.000 Nederlandse huishoudens schoongemaakt via Helpling, vertelt directeur Floyd Sijmons. De investering van Unilever zal gebruikt worden om de site en app verder te ontwikkelen.

Strategische samenwerking

Hij noemt de investering van Unilever Ventures, de investeringstak van Unilever, niet zo groot. Een exact bedrag wil Sijmons niet noemen, maar het gaat om 'enkele miljoenen'. Met eerdere financieringsrondes haalde Helpling al tientallen miljoenen op, waaronder 43 miljoen euro van internetgigant Rocket Internet, dat onder andere flink heeft geïnvesteerd in Zalando.

Sijmons spreekt dan ook liever van een strategische investering en samenwerking in meerdere landen. Zo zal Helpling zichtbaar worden in marketingcampagnes van Unilevermerken. Andersom wil Helpling schoonmaakproducten van Unilever aan de man brengen.

Schoonmaakmiddelen kopen

"Maar onze klanten en schoonmakers zijn niet verplicht om schoonmaakmiddelen van Unilever te gebruiken", legt Sijmons uit. "Wel kunnen onze klanten in de toekomst schoonmaakmiddelen via ons platform kopen". Overigens gebeurt dat nu al via Bol.com. Klanten van Helpling krijgen korting als ze daar Unileverproducten kopen.

Het is voor Unilever een manier om los te komen van de traditionele retailers, zoals supermarkten, denkt startup-analist Thomas Mensink van Golden Egg Check. "Zelf zijn ze te log om een nieuw businessmodel te creëren, maar ze hebben daar wel interesse in. Ze willen aanhaken door te investeren of door online bedrijven over te nemen."

"Onze investering in Helpling geeft ons toegang tot een markt die nog in de kinderschoenen staat, maar enorm veel potentie heeft", reageert Unilever Ventures zelf.

Thumbnail

Glorix is een van de merken schoonmaakmiddelen van Unilever. (Foto: ANP)

Unilever Ventures

Eerder nam Unilever het Amerikaanse Dollar Shave Club over, dat via internet abonnementen op scheermesjes verkoopt. Wie een blik werpt op het portfolio waarin Unilever Ventures heeft geïnvesteerd, ziet dat het vaker in online bedrijven investeert. Onder meer in online supermarkt Instacart en receptensite Yummly.

Zo kan Unilever op een andere manier in contact komen met consumenten. "Door de samenwerking met Helpling kan Unilever feedback krijgen op zijn schoonmaakproducten. Zodoende krijgen ze een beter zicht op wat klanten nou eigenlijk willen", denkt Joost van Beek, Unileverwatcher bij vermogensbeheerder Theodoor Gilissen.

Agressieve groeistrategie

Helpling hoopt eind dit jaar voor het eerst winst te maken, al is het belangrijkste doel om te blijven groeien. "Marketing zorgt ervoor dat we nog altijd verlies maken", vertelt Sijmons, "maar we moeten nu ook aantonen dat ons businessmodel haalbaar is."

Dat Helpling een harde groeier is ziet analist Mensink ook. Hij noemt hun groeistrategie zelfs agressief. "De meeste startups groeien voorzichtiger, maar Helpling doet liever drie stappen vooruit, om vervolgens één stap terug te doen." Het schoonmaakplatform hoopt dat het met die snelle groei toetreders lastig maakt.

Helpling is in Nederland actief in 35 steden en laat weten dat het voorlopig niet van plan is om naar andere steden uit te breiden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore