Economie

Biergigant Bavaria neemt belang in kleine brouwerij De Molen

04 april 2016 20:55 Aangepast: 31 juli 2017 22:00
De Molen-eigenaren John Brus en Menno Olivier nemen een biertje. Beeld © Brouwerij de Molen

Bavaria neemt een belang van 35 procent in de Bodegraafse Brouwerij de Molen. Door de deal zijn er binnenkort Molen-biertjes te vinden in de supermarkt bij jou om de hoek.

De microbrouwer ging de samenwerking vooral aan om gebruik te kunnen maken van het distributienetwerk van Bavaria, zegt John Brus, mede-eigenaar van De Molen. Als je als kleine brouwerij bier kwijt wil in Nederland is dat namelijk niet altijd even makkelijk. Als je zelf geen netwerk hebt kun je er wel een opzetten, maar dat is kostbaar.

"In het buitenland gaat dat een stuk makkelijker", zegt Brus. In Spanje en in andere landen zorgt bijvoorbeeld een importeur voor de verdeling over het land. De Molen brouwde vorig jaar een kleine 7000 hectoliter bier en daarvan werd ruim 60 procent geëxporteerd. "Voorheen lag dat zelfs rond de 80 procent", zegt Brus. Niet zo gek, aangezien Nederlands speciaalbier in het buitenland steeds populairder wordt

Experimenteren
De Molen, in 2004 opgericht door Menno Olivier, brouwt een breed scala aan speciaalbieren en experimenteert daarbij flink. Veel bieren die de brouwerij verlaten hebben een beperkte oplage en zijn mede daardoor populair onder beergeeks. Het merk heeft wel zes kernbieren in het vaste assortiment, die van licht en hoppig naar zwaar en bitter lopen.

Een paar van de populairste zijn volgens Brus 'Hop & Liefde', een Amerikaanse Pale Ale met Citra hop, en 'Vuur & Vlam', een IPA ook met Amerikaanse hoppen. De Molen is groot genoeg om voorlopig niet zoveel te merken van het dreigende hoptekort.

Baas over eigen ketel 
Om een belang van 35 procent in de brouwerij te krijgen kocht Bavaria een aantal private investeerders uit. Er zijn in de afgelopen jaren ook kleinere spelers geweest die interesse hadden in de brouwerij. "Maar die zijn nu te laat", grapt Brus.

Hoeveel geld Bavaria in de brouwerij steekt, wil Brus niet zeggen. "Dat vind ik ook niet zo belangrijk", zegt hij. "Wij blijven gewoon de baas." Daarmee bedoelt hij dat Bavaria niet gaat bepalen wat er uit de ketels van De Molen gaat komen. 

Bavaria is volgens hem een goede keuze: "Het is een familiebedrijf met passie voor bier. Heel anders dan sommige andere grote spelers die gerund worden door commercie en marketing."

Thumbnail

Doorgroeien
De Molen wil in de komende tijd ook flink groeien. Het bedrijf investeert daarom 1,6 miljoen in de uitbreiding, zegt Brus, die het telefoongesprek even onderbreekt omdat bij de buren net flink geboord wordt.

De brouwers hebben hun gebouw verkocht en huren dat, inclusief een extra deel, terug  van de nieuwe eigenaar. Daardoor is meer ruimte en plek voor meer vergistingstanks en een betere afvullijn. Zo hoopt de brouwerij in 2016 10.000 hectoliter te brouwen en later 30.000 hectoliter per jaar aan te kunnen. Nieuwe capaciteit die vooral bedoeld is voor het bedienen van de Nederlandse markt. 

`