Geld en Werk

Privacyvoorwaarden? *Klikt weg* Deze tool moet dat veranderen

01 februari 2016 08:01 Aangepast: 01 augustus 2017 14:00

Bij elke website is 'ie anders, maar meestal is de tekst met privacyvoorwaarden van bedrijven langdradig en onduidelijk. En is er niemand die het leest. Een nieuwe tool moet daar verandering in brengen.

De vandaag gelanceerde tool moet consumenten en kleine bedrijven veel tijd en gedoe gaan schelen. Bedrijven kunnen hun privacyvoorwaarden met een paar simpele handelingen vastleggen, schrijft minister Henk Kamp (Economische Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer.

Lang en complex
“Privacyvoorwaarden kunnen lang en complex zijn", zegt Kamp. "Steeds meer, vaak kleinere bedrijven, ontwikkelen diensten en producten waarbij rekening moet worden gehouden met privacy van consumenten. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven helder en beknopter aangeven wat ze met gegevens van consumenten willen doen.”

Consumenten kunnen dan makkelijker zien hoe er wordt omgegaan met hun gegevens. Ze kunnen zo beter kiezen welke diensten en producten ze willen, aldus de minister.

Tool getest
​RTL Z heeft de tool, voor de vorm, even ingevuld. Het invullen kost weinig tijd (max.10 minuten, uiteraard afhankelijk van je keuzes) en er rolde een websitetekst uit van ongeveer 500 woorden met de tussenkopjes:

  • De gegevens die wij verwerken
  • Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken
  • Waarom we gegevens nodig hebben
  • Hoe lang we gegevens bewaren
  • Delen met anderen
  • In kaart brengen websitebezoek
  • Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen
  • Beveiliging

Hoewel het een helder overzicht betreft, is het de vraag of de consument nu wel alle acht alinea's gaat doorlezen.

Bekijk hier hoe de tool eruitziet: 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore