Geld en Werk

Gewaagd (en nu al gehaat) plan: Obama wil oliebelasting invoeren

05 februari 2016 21:39 Aangepast: 01 augustus 2017 12:30
Beeld © Getty

Obama wil een oliebelasting invoeren van 10 dollar per vat, om zo het gebruik van fossiele brandstof te ontmoedigen. En met de opbrengst duurzame projecten te financieren.

En dat lijkt wel een héél gewaagd plan. De olieprijs is het afgelopen jaar natuurlijk keihard gedaald. De prijs schommelt nu rond de 34 dollar per vat. Met een belasting van 10 dollar per vat maak je olie dus in één klap 30 procent duurder. Een zeer controversieel plan, waar Amerikaanse olieproducenten he-le-maal niet op zitten te wachten.

Aan de pomp
En die zijn niet de enige die boos zouden worden als het olie-plan doorgaat. Olieproducenten zouden de belasting namelijk doorberekenen aan de consument aan de pomp. Deze betalen nu zo’n 2 dollar per gallon (ruim 3 liter), daar zou dan 25 cent bovenop komen.

"Het gebruik van de auto, the right to drive, is in Amerika een groot goed," zegt Sybren de Jong van de Centre for Strategic Studies. "En men is altijd zeer huiverig voor geknoei met de benzineprijs, al helemaal als dat door middel van belastingen gebeurt. Daar zit men niet op te wachten."

Het lijkt wel gewoon een benzinebelasting, maar toch is een oliebelasting wel echt wat anders, schrijft Vox. Een oliebelasting zou, naast autorijders, ook de luchtvaartsector en de energievoorziening van huishoudens treffen.

Duurzame transport
Met de geïnde belasting wil Obama bouwen aan een duurzame transportsector: meer elektrische auto's op de weg en meer OV-opties. Een trendbreuk met Amerikaans politiek beleid uit het verleden. Tot nu toe werd er door presidenten altijd gefocust op het aanleggen van meer wegen.

Met een investering van 20 miljard dollar per jaar zou er een 'schoon transportsysteem van de 21e eeuw' moeten ontstaan. Geen gekke focus als je je bedenkt dat 30 procent van de broeikasgassen in Amerika afkomstig is uit juist die sector. 

Weinig kans
Wij belden even met Amerika-correspondent Erik Mouthaan en die is helder: dit plan heeft weinig kans van slagen. Zowel de oliesector als automobilisten zouden enorm protesteren. Bovendien hebben de republikeinen een meerderheid in het congres en dit staan natuurlijk helemaal niet te springen.

Waarom dan toch dit plan? Legacy. Obama zit in zijn laatste jaar en hoog op zijn prioriteitenlijstje staat: klimaatverandering. Bij de grote klimaatconferentie heeft hij ook al zijn best gedaan om zijn stempel op een nieuw akkoord te drukken. Hij wil herinnert worden als een president die daar wat aan heeft gedaan. Of die op zijn minst een poging heeft gewaagd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore