Geld en Werk

Onafhankelijke positie levert TomTom deal op met Uber

12 november 2015 13:00 Aangepast: 12 november 2015 14:30

TomTom is de enige grote aanbieder van verkeersinformatie en kaarten die nog onafhankelijk is − en dat levert klanten op. Chauffeurs die gebruikmaken van de bekende taxi-app Uber laten zich de komende jaren leiden door data van TomTom.

TomTom heeft met Uber een meerjarig contract gesloten. Het op de Amsterdamse beurs genoteerde TomTom levert gegevens als kaarten en verkeersinformatie aan de app van Uber. Zo kunnen onder meer aankomsttijden accuraat worden berekend en wordt het voor de gebruikers van de app in meer dan 300 steden wereldwijd mogelijk om 'zo efficiënt mogelijk' te reizen.

Route-informatie wordt steeds belangrijker. Zo kocht TomTom zelf een aantal jaren geleden al TeleAtlas, voor 2,9 miljard euro.

Zelfrijdende auto's
Nu werken veel automakers aan zelfrijdende auto's en navigatie is dan van levensbelang. Hoe kan je auto anders rondrijden zonder dat jij stuurt? De Duitse autoproducenten BMW, Daimler (Mercedes) en Audi (van Volkswagen) kochten dit jaar Here Maps voor 2,8 miljard euro.

Je hebt natuurlijk ook nog Google Maps, maar dat is van Google. En Google werkt ook aan zelfrijdende auto's. Daarnaast heb je nog OpenStreetMap, een open source-systeem.

TomTom heeft een unieke positie
TomTom is onafhankelijk en dat betaalt zichzelf uit. ''TomTom heeft sinds de verkoop van Here Maps aan een consortium van Duitse automakers een unieke positie'', legt RTL Z tech-verslaggever Merijn Doggen uit. ''Het is een onafhankelijke speler die hoge kwaliteit kaarten en verkeersinformatie kan leveren aan klanten. Daar profiteerde het al van in de deal met Apple en je ziet nu dat ook Uber behoefte heeft aan zo’n speler. Uber wil namelijk geen kaarten afnemen bij potentiële concurrenten als Google en de Duitse automakers''. Uber is natuurlijk bekend van de taxi-app, maar is zelf ook bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto.

Mercedes wil zelfrijdende limousines ontwikkelen. Het is de bedoeling dat consumenten die zelf geen auto willen bezitten, on-demand een luxe auto via hun smartphone kunnen bestellen. Mercedes is niet de enige die brood ziet in de zelfrijdende taxidiensten. Uber werkt hier ook hard aan en krijgt concurrentie van BMW met zijn autodeeldienst DriveNow. 

TomTom wil marktleider zijn
Topman Harold Goddijn zei eerder dit jaar tegen persbureau Reuters dat TomTom marktleider wil zijn in zelfrijdende auto's. TomTom wil daarbij onder meer profiteren van de eigen mogelijkheden om digitale kaarten direct aan te passen aan nieuwe omstandigheden. "Dat kan niemand anders", zegt Goddijn.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore