Geld en Werk

Winst Grolsch keldert; slecht moment voor verkoop

27 januari 2016 13:20 Aangepast: 03 augustus 2017 16:00
Beeld © ANP

Biergigant SABMiller verkoopt dochter Grolsch niet op het beste moment. Vorig jaar kelderde de winst van de Twentse brouwer namelijk met 32 procent. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Z.

Grolsch staat in de etalage omdat moederbedrijf SABMiller eind vorig jaar is overgenomen door AB Inbev, de grootste brouwer ter wereld. Om een deel van de gigantische overnamesom van 94 miljard euro te betalen, worden nu onderdelen van SABMiller verkocht.

Om de koopsom op te drijven, lekken zakenbankiers de afgelopen weken driftig namen van vermeende kopers. Zo worden onder meer Thai Beverage, het Japanse Asahi, de Zwitserse familie Jacobs en investeerders Bain, Pai en EQT genoemd als geïnteresseerde partijen. De genoemde prijzen variëren geweldig. Samen met het Italiaanse Peroni zou Grolsch tussen 1,3 miljard en 3,4 miljard dollar kunnen opbrengen.

Niet indrukwekkend
De meest recente resultaten van Grolsch zijn alleen niet echt indrukwekkend. In het jaarverslag van SABMiller staan geen gedetailleerde cijfers van Grolsch. Maar in het meest recente jaarverslag dat de Twentse brouwer zelf heeft gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, staan die cijfers wel.

Uit dat verslag blijkt dat Grolsch in het gebroken boekjaar 2014-2015 de omzet met 1 procent zag stijgen. Het operationele resultaat (ebitda) daalde met ruim 17 procent tot 36,5 miljoen euro. Grolsch-directeur Andrei Haret wijt dat aan hogere pensioenpremies en kosten voor een nieuw automatiseringssysteem, een reorganisatie en enkele productlanceringen.

De nettowinst van Grolsch daalde nog veel sterker, met bijna 32 procent tot 15,2 miljoen euro. Dat zijn geen cijfers die een hoge overnameprijs zullen uitlokken.

Groei bleef achter
SABMiller kocht Grolsch in 2008 voor ruim 800 miljoen euro, met de bedoeling het Nederlandse biermerk internationaal sterk te laten groeien. Grolsch boekte destijds 70 procent van de omzet op de Nederlandse thuismarkt en in Groot-Brittannië.

Uit het meest recente jaarverslag blijkt dat de gewenste internationale groei er nog niet is gekomen. Vóór de overname door SABMiller, in 2007, boekte Grolsch nog een winst van 20 miljoen euro op een omzet van 333 miljoen euro. Nu is dat dus substantieel lager. In het verslag schrijft directeur Haret dat het Grolsch-merk zich op "vrijwel alle internationale markten nog in de creatiefase bevindt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore