Economie

Vodafone verwijt KPN 'pesten' en claimt 115 miljoen euro

10 december 2015 06:52 Aangepast: 04 augustus 2017 10:30
Het hoofdkantoor van Vodafone in Maastricht. Beeld © ANP

Vodafone daagt KPN voor de rechter vanwege 'ernstig misbruik' van zijn machtspositie op de Nederlandse markt en claimt een schadevergoeding van 115 miljoen euro.

Een woordvoerder van de telecomgigant bevestigt berichtgeving van het Financieele Dagblad over de komende rechtszaak. Het Britse telecombedrijf zegt te zijn tegengewerkt in een poging om een positie te verwerven met het aanbieden van televisie in Nederland. 

De claim is het gevolg van misgelopen inkomsten en winsten tussen 2011 en 2014, het niet kunnen behouden van klanten en gemaakte kosten, zegt directeur Juridische Zaken Barbara Jongerden tegen RTL Z. Eerder dit jaar hebben de Britten KPN om compensatie gevraagd, maar kregen nul op rekest. Daarom stappen ze nu naar de rechter. 

​​'Slecht gedrag'
​Vodafone sloot in 2011 een overeenkomst met KPN, dat toegang moest bieden tot zijn koper- en glasvezelnetwerk. KPN zou daarna echter niet meegewerkt hebben. KPN kampte met allerlei problemen, werd Vodafone keer op keer verteld, maar had die problemen tot verbazing van de Britten niet bij het aanbieden van haar eigen tv-producten. 

"Wat wij hebben ervaren is dat in de periode 2011 tot eind 2014 KPN ons keer op keer heeft belemmerd in het livebrengen van het platform voor de diensten die wij wilden uitbrengen", vertelt Jongerden. "Dit waren zowel technische als recource-problemen en we kregen vaak geen uitleg waarom er weer uitstel was." Zij beschrijft de relatie met KPN als 'moeilijk': "Het is een gekke positie om voor je succes afhankelijk bent van je grootste concurrent."

Vodafone had KPN nodig om behalve telefonie ook internet en televisie aan te kunnen bieden. Daarvoor wilde het toegang tot het glasvezel- en kopernetwerk van de grote concurrent, om op die manier landelijke dekking te krijgen. Vodafone-topman Shuter zegt in het FD dat er vervolgens een 'opeenstapeling van slecht gedrag' volgde, waardoor de lancering van een tv-platform van Vodafone enorme vertraging opliep. 

'Zakelijk dispuut'
Vodafone heeft toezichthouder ACM niet ingeschakeld, omdat het om een conflict gaat tussen twee bedrijven, zegt Jongerden: "De grondslag is een commerciële overeenkomst. Wij hebben geprobeerd om er met KPN uit te komen, want ons grootste belang is de diensten zo snel mogelijk live te brengen, zodat wij die markt konden betreden." Of er een rol is voor ACM, is aan de toezichthouder zelf volgens Jongerden: "Wij hebben er voor gekozen om naar de rechter te stappen."

KPN zegt zich niet te herkennen in het beeld dat Vodafone schetst en een 'professionele relatie te hebben met de concurrent. Het bedrijf wacht de dagvaarding af, zegt een woordvoerder tegen RTL Z.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`