Economie

Frankrijk gaat Noord-Holland achterna: 1000 km zonnewegdek

04 februari 2016 17:50 Aangepast: 01 augustus 2017 13:00
Beeld © ANP

De Fransen pakken door na het historische klimaatakkoord van Parijs. Energieminister Ségolène Royal wil 1000 kilometer wegdek in Frankrijk gaan voorzien van zonnepanelen. De technologie lijkt op het Nederlandse SolaRoad, dat ook wil uitbreiden.

Ook de Fransen gaan voor zonnewegen, als het aan Royal ligt. Het door wegenbouwbedrijf Colas ontwikkelde wegmateriaal Wattway bestaat uit 7 millimeter dikke strips die op het wegdek worden geplaatst. Net als bij het Nederlandse initiatief SolaRoad is het idee erachter eenvoudig: zonlicht dat op de weg met zonnecellen valt wordt omgezet in elektriciteit. Dat kan weer worden gebruikt voor wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto's en huishoudens.

De Fransen willen zelfs voor 5 miljoen mensen stroom opwekken, zo'n 8 procent van de bevolking. Daarvoor is 1000 kilometer aan wegdek met zonnepanelen nodig. Colas heeft 5 jaar aan de technologie gewerkt en zegt dat Wattway per 20 vierkante meter genoeg stroom oplevert om een huishouden van elektriciteit te voorzien. Het materiaal moet alle vormen van verkeer aankunnen en gaat 10 jaar mee, zeggen de makers. Net zo lang als 'normaal' asfalt.

Zonnefietspad in Krommenie
In het Noord-Hollandse Krommenie ligt al sinds 2014 een fietspad waarvan 70 meter van de rijbaan is voorzien van zonnecellen. SolaRoad is een pilotproject van onder meer onderzoeksinstituut TNO en de provincie Noord-Holland. Zij zien het Franse initiatief niet direct als concurrentie.

"Je kunt dit zien als concurrent, maar ook als overheid hebben we één belang: dat we de wereld snel verduurzamen. Wel brullen de Fransen nu dat zij de eerste zijn, maar dat is aantoonbaar niet waar, als ze gevolgd hebben wat wij doen", zegt innovatiemanager Paul Rutte van SolaRoad tegen RTL Z.

Er is ook verschil in aanpak. Rutte: "De Fransen gaan voor makkelijk uitrollen, maar wij gaan voor kwaliteit en duurzaamheid. Het gaat om verkeer en dan wil je geen risico nemen. Er gaan straks hulpdiensten overheen. Wij testen tot 12 ton aan gewicht dat het wegdek aan moet kunnen, het gewicht van een brandweerauto."

Het 'zonnefietspad' in Krommenie:

Thumbnail

SolaRoad noemt de pilot buitengewoon geslaagd. Het stukje zonnefietspad leverde in één jaar tijd 9800 kilowattuur op, genoeg om drie huishoudens van elektriciteit te voorzien. Hoewel de coating tussentijds even losliet en gerepareerd moest worden, was de opbrengst volgens Rutte beter dan verwacht. Eind dit jaar komt er daarom nog eens 30 meter bij. Medio 2018 wil SolaRoad een provinciale parallelweg met zonnepanelen hebben liggen. Ook is er Amerikaanse interesse.

Kritiek
Daarvoor is nog eens 2,7 miljoen euro nodig, bovenop de 3 miljoen euro die het project tot nog toe heeft gekost. De kritiek die er is geweest op het 'dure' fietspad dat minder efficiënt zou zijn dat zonnepanelen op daken, wuift Rutte weg. "Met alleen daken redden we het niet. Als je alle daken van Nederland die daar geschikt voor zijn bedekt met zonnepanelen kun je nog niet eens de helft van de Nederlandse huishoudens voorzien. Dit is niet dé oplossing, maar wel een oplossing."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`