Geld en Werk

BMW gaat auto's verkopen via augmented reality

07 januari 2017 08:54 Aangepast: 29 juli 2017 07:30
Beeld © BMW

Toe aan een nieuwe auto? Als het aan BMW ligt, hoef je daar straks niet altijd meer voor naar de showroom. De autofabrikant lanceert binnenkort een app waarmee de auto's op een smartphone te bekijken via augmented reality.

Wanneer de app precies te downloaden is, is nog onduidelijk. "Dat gebeurt nadat de pilot is afgerond", zegt een woordvoerder. In Nederland doet de Utrechtse BMW-dealer Ekris mee aan de test. 

In de eerste pilot van de app zijn alleen de elektrische modellen i3 en i8 in de app te bekijken. In eerste instantie wordt hij nog getest in de showrooms zelf. "Je kunt dan bijvoorbeeld zien hoe gekozen interieur eruit ziet", zegt de woordvoerder. De informatie is vervolgens te delen op social media of met de autodealer.

Even bukken om in te stappen

De binnenkant van de wagen is natuurlijk net zo belangrijk als de buitenkant, dus daarom is het ook mogelijk om de autodeur te openen om er even in te gaan 'zitten'. De weergave zou zo echt zijn, dat mensen even bukken wanneer ze in de auto 'stappen'.

Zodra de app ook te downloaden is zit even snel spieken op de wc van kantoor er niet in: de auto is in ware grootte virtueel te zien dus je hebt de ruimte nodig om eromheen te lopen, blijkt uit het persbericht

Pilot

De app wordt gemaakt met Tango, een systeem van Google. Er is drie jaar aan de app gewerkt. Het project is een pilot en daarom alleen te downloaden in de eigen appstore van Google: Google Play. Binnen een 'paar jaar' moet de rest van de Android apparaten ook geschikt zijn voor de verkoop-app.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore