Jumbo heeft grootse plannen met het merk La Place, waarvan het 61 vestigingen overneemt. Niet alleen moet het aantal La Place-vestigingen in Nederland flink worden uitgebreid; ook gaan de twee merken met elkaars producten aan de slag.
Jumbo neemt per 15 februari niet alleen alle zelfstandige La Place-vestigingen over, maar het bedrijf wil ook verder met de restaurants en verkooppunten in de warenhuizen van V&D. Of dat lukt hangt er vanaf of V&D zelf een doorstart kan maken.
De precieze getallen kan Van Eerd nog niet noemen, maar hij garandeert dat in ieder geval 90 procent van de 1600 arbeidsplaatsen van de alleenstaande vestigingen en het hoofdkantoor van La Place kunnen worden behouden. Er zijn 61 losse La Place-restaurants, waarvan vijf tot tien vestigingen gesloten zullen worden.
Eten afhalen bij LaPlace
De supermarktbaas is ervan overtuigd dat La Place en Jumbo elkaar kunnen versterken, omdat beide ketens volgens hem "dezelfde passie voor lekker, vers en gezond eten'' hebben. Van Eerd denkt dat restaurant en supermarkt daarom goed met elkaar kunnen samenwerken, waardoor synergievoordelen ontstaan.
"De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen'', stelde hij. Het is de bedoeling dat in de Jumbo-winkels straks ook producten van het merk La Place in de schappen liggen. De La Place-restaurants komen met een beperkt versaanbod om mee te nemen naar huis.
Online kansen
Jumbo ziet ook mogelijkheden op het gebied van onlineverkopen. "Hoewel het nog te vroeg is om hier concreet in te zijn, is het voor ons duidelijk dat hier heel veel kansen liggen'', aldus Van Eerd.
Door de deal die Jumbo dinsdag met de curatoren van V&D heeft gesloten, krijgt de supermarkt tevens de merknaam La Place en de inventaris van de overgenomen restaurantvestigingen in handen.