Geld en Werk

Ahold groeit en investeert in distributiecentra

03 maart 2016 07:15 Aangepast: 01 augustus 2017 06:00
De nettowinst kwam eind vorig jaar uit op 254 miljoen euro Beeld © ANP

Ahold zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 21,4 procent toenemen naar 9,8 miljard euro. Het bedrijf investeert dit jaar iets meer dan gebruikelijk: 1 miljard euro, in plaats van de gebruikelijke 800 tot 900 miljoen. Dat extra geld gaat onder andere naar twee nieuwe distributiecentra voor Albert Heijn en Bol.com.

Ahold had daarbij veel geluk met de voordelige wisselkoersen. Als deze niet meegerekend worden, stijgt de omzet met 11,8 procent. De nettowinst kwam eind vorig jaar uit op 254 miljoen euro, 16 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit de kwartaalcijfers. De nettojaaromzet voor het hele jaar kwam uit op 38 miljard euro. 

'We kopen simpelweg meer'
"We laten ons ook simpelweg meer verleiden door Albert Heijn en Ahold om spullen te kopen in de winkel", zegt RTL Z-verslaggever Ilan Sluis. De kerst veroorzaakte een omzetpiek voor het bedrijf.

Daarnaast deed Ahold in deze periode flink aan reclame, zo bood Albert Heijn een speciale foodbox aan. "Ook was er een hulplijn via de sms en ze hadden een groot kerstfestival dat 40.000 bezoekers trok."

In Nederland werd 3,2 procent meer verkocht in winkels die langer dan een jaar open waren. Het bedrijf vernieuwt zijn groente- en fruitafdelingen van de Albert Heijn en probeert aantrekkelijke bakkerij-afdelingen naar meer winkels uit te rollen. Ook de webwinkels lopen naar eigen zeggen erg goed.

Omzet webwinkels
De omzet die onder andere Ah.nl en Bol.com maakte stegen eind vorig jaar met 30 procent. Opvallend is wel dat de omzet van Bol.com in de kerstweek ook flink groeide, zelfs met 50 procent. Of en hoeveel winst er werd gemaakt, vermeldt het bedrijf niet.

Een woordvoerder laat weten dat de internettak afgelopen jaar "een klein verliesje" maakte, ook omdat er veel geïnvesteerd wordt. In verband met de concurrentie kan hij niet zeggen hoeveel het verlies precies is. Het bedrijf focust zich eerst op de groei en wil vanaf 2018 meer focussen op winstgevendheid. 

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg afgelopen jaar naar 35 procent. Dat kwam vooral omdat er veel voormalige C1000-winkels omgebouwd werden. Niet alle franchisers waren afgelopen jaar overigens blij met de gang van zaken. 

Amerika en overname Delhaize
In de VS werd, exclusief de verkoop van benzine, vier procent meer verkocht. De voorbereidingen voor de fusie met het Belgische Delhaize, liggen nog steeds op schema. Het bedrijf verwacht halverwege dit jaar alle papieren rond te hebben. 

Topman Dick Boer vertelde tijdens de persconferentie wel dat er nog belangrijke hordes zijn te nemen, zoals de Nederlandse en Amerikaanse mededingingsautoriteit. Daarnaast is er over een paar weken een belangrijke aandeelhoudersvergadering, waar er over de fusie gestemd moet worden.

Bonus topman
Gisteren bleek dat er een laaiende ruzie dreigt tussen Ahold en de Vereniging van Effectenbezitters. Als de fusie tussen Delhaize en Ahold succesvol wordt afgerond, ontvangen de besturen een fusiebonus ter hoogte van één jaarsalaris. Onzin, vindt de VEB.

"Daar kan iedereen een mening over hebben, dat begrijp ik en dat is ook heel goed", zegt Boer daarover vandaag. Hij wil dat het debat zich eerst concentreert op de fusie met de Belgische supermarktketen. "Ik denk dat u ook moet zien, dat dit geen bonus is die je zomaar krijgt. Hier moet voor gewerkt worden." Hij benadrukt dat het geld bedoeld is om topmensen te behouden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore