Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Lage olieprijs goed voor vliegmaatschappij, niet voor consument

Archieffoto Beeld © EPA

De prijs voor vliegtickets is de laatste tijd door de scherpe concurrentie wel wat gedaald, maar vooral de luchtvaartmaatschappijen en hun aandeelhouders profiteren van de lage prijs voor de vliegtuigbrandstof kerosine. Dit tot verbazing van de Consumentenbond.

Na KLM / Air France blijkt vandaag ook dat IAG, het moederbedrijf van British Airways, Iberia en de Spaanse prijsvechter Vueling, een flink hogere nettowinst kon behalen dankzij een scherpe daling van de brandstofkosten. Het bedrijf profiteert van de laagste kerosineprijzen in meer dan tien jaar. 

IAG maakte maar liefst de helft meer winst tot 1,5 miljard euro op een 13 procent hogere omzet van 22,9 miljard euro. Aandeelhouders krijgen dit jaar een verdubbeling van het dividend. Vorig jaar werd voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf dividend betaald: een dubbeltje per aandeel. Dit jaar gaat de uitkering naar 20 cent.

Als het nu niet lukt
Vorige week werd al bekend dat KLM de lage olieprijs niet doorgeeft aan de klant. Ze houden het mazzeltje zelf. Volgens RTL Z-beurscommentator Hans de Geus is het voor het eerst in jaren dat de KLM winst boekt. "Als het nu niet lukt, dan lukt het nooit." "De luchtvaartmaatschappijen geven wel een deel van de besparingen op brandstof weg. Daar zorgt de concurrentie wel voor, want die is erg fel", aldus De Geus.

Prijzen dalen niet
De Consumentenbond ziet de ticketprijzen helemaal niet dalen. Een woordvoerder stelt tegenover RTL Z: "Het is een commerciële afweging die luchtvaartmaatschappijen maken, maar wat wij wel opvallend vinden is het mechanisme dat zodra de olieprijzen stijgen de luchtvaartmaatschappijen er als de kippen bij zijn om dat door te bereken in de ticketprijzen." 

"Als de olieprijzen dalen dan zien de consumenten dat juist niet terug in de ticketprijzen. De daling van de olieprijs komt dan ten goede aan het bedrijfsresultaat. Je ziet niet dat als de olieprijzen omlaag gaan de ticketprijzen meedalen." 

Goedkope kerosine door goedkope olie
De winst van IAG, één van de grootste luchtvaartcombinaties van Europa, kwam zelfs uit boven de eigen verwachtingen. "Het is een goed jaar geweest, maar het was ook uitdagend vanwege de extreme volatiliteit op de valuta- en grondstofmarkten", lichtte topman Willie Walsh  de resultaten toe.

De dure dollar beperkt het voordeel dat Europese luchtvaartmaatschappijen hebben bij de lagere olieprijzen. De brandstofkosten vielen bij IAG het afgelopen jaar in dollars ruim 17 procent lager uit, maar in euro's slechts 6,3 procent.

Profiteren van de laagste brandstofkosten in 10 jaar
Voor 2016 gaan KLM en IAG uit van een verdere toename van de winst. Wel wijst topman Walsh van IAG op de aanhoudend sterke schommelingen op de oliemarkt. De gehele sector profiteert van een sterke vraag naar vliegreizen en de laagste brandstofprijzen in meer dan tien jaar.

Dit is een artikel van