Geld en Werk

General Motors en Uber-concurrent Lyft bouwen netwerk van zelfrijdende auto's

04 januari 2016 17:15 Aangepast: 03 augustus 2017 22:49
Beeld © Lyft

De strijd tussen taxi-apps krijgt een heel andere dimensie nu autogigant General Motors 500 miljoen dollar steekt in Uber-concurrent Lyft. De twee willen een netwerk van zelfrijdende auto's opzetten in de VS.

Taxi-apps en zelfrijdende auto's staan allebei pas aan het begin van hun ontwikkeling, maar het is duidelijk hoe GM en Lyft de toekomst zien.

Je wordt als je op je taxi-app een rit aanvraagt straks niet meer opgehaald in een gewone auto met chauffeur, maar door een zelfrijdende auto, die je naar je bestemming brengt.

Van kleinere concurrent Uber naar voorsprong?
Lyft was altijd de kleine concurrent van Uber. Dat is het nog steeds, maar met de weg die Lyft nu in slaat neemt het nu in zekere zin een voorsprong.

GM en Lyft gaan een strategische alliantie aan. Doelstelling is om Lyft verder te laten groeien. Op de korte termijn kunnen Lyft-rijders van General Motors (dat in de VS actief is met de merken Chevrolet, Buick, GMC en Cadillac) tegen goedkope tarieven auto's huren. In zekere zin financiert GM dus de eigen afnemers.

Chauffeurs straks overbodig
Wat voor de langere termijn nog belangrijker is, is dat GM en Lyft de branche op zijn kop zetten door in feite de chauffeurs straks overbodig te maken. GM is al actief met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's.

Lyft heeft de laatste jaren minder investeringen aangetrokken dan Uber, waardoor het nog alleen in de VS actief is. Uber zit ook in Europa en Azië. Lyft heeft met het Chinese Didi Kuaidi, Ola uit India en GrabTaxi dat in Zuidoost-Azië actief is een alliantie gesloten tegen Uber. Gebruikers kunnen via elkaars app een rit boeken bij de andere spelers. Didi ​Kuaidi nam ook een belang in Lyft en ook in Ola en GrabTaxi, waardoor het wereldwijd met taxi-apps in feite op een tweestrijd tussen Uber en de Chinezen uitdraait.

Het is voor het eerst dat een groot autoconcern de krachten bundelt met een taxi-app. Steeds meer mensen, vooral jongeren, hebben geen eigen auto. De opkomst van taxi-apps maakt dat alleen maar makkelijker. Tegelijkertijd krijgen autoproducenten te maken met grote ondernemingen uit Sillicon Valley die werken aan zelfrijdende auto's, zoals Alphabet van Google en Apple. 

Marktwaarde Lyft en Uber: 5,5 miljard vs. 65 miljard
De marktwaarde van Lyft blijft nog altijd achter bij die van Uber. Lyft krijgt een investering van in totaal 1 miljard dollar, waardoor de waarde op zo'n 5,5 miljard dollar uitkomt. De waarde van Uber is circa 65 miljard dollar. Dat is frappant genoeg meer dan General Motors, tot voor kort de grootste autoproducent ter wereld en nu nog altijd in de top-drie wereldwijd, dat op de beurs ongeveer 53 miljard dollar waard is.

Naast General Motors steekt ook de Saoedische Kingdom Holding, Janus Capital Management en het Japanse e-commercebedrijf Rakuten geld in Lyft.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore