Economie

Google wil zelfrijdende auto's draadloos opladen

08 februari 2016 14:02 Aangepast: 01 augustus 2017 12:00

Google onderzoekt of het draadloos opladen van zelfrijdende auto's haalbaar is. Het liefst terwijl de auto rijdt.

Google heeft twee bedrijven gespecialiseerd in draadloos opladen ingehuurd om oplaadstations voor zijn zelfrijdende auto's in de weg in te bouwen.

Putdeksels
Het bedrijf Hevo installeerde oplaadstations in de vorm van putdeksels bij het Google-hoofdkantoor in Mountain View. De auto wordt opgeladen, zodra deze boven de oplader parkeert. 

Google test bovendien meerdere oplaadstations van Momentum Dynamics, ook bij het geheimzinnige X Division-lab gevestigd in een voormalige luchtmachtbasis in Californië. Dit kwam aan het licht door documenten die Google heeft ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder FCC.

Opladen in enkele minuten
Het oplaadsysteem brengt energie over via magnetische resonantie. Het wijkt af van het gebruikelijke 'inductieladen', waarmee sommige tandenborstels en smartphones worden opgeladen. Bij opladen via inductie kunnen de 'zender' en de 'ontvanger' niet verder dan een paar millimeter uit elkaar zijn.

Opladen via magnetische resonantie kan op centimeters afstand. Hevo's systeem zou 1,5 kW draadloos kunnen overseinen en Momentum Dynamics claimt dat het draadloze zenders heeft ontwikkeld met een vermogen van 200 kW. Elektrische zelfrijdende auto's zouden in enkele minuten hun accu's kunnen bijvullen.

Rijdend opladen?
Een nog beter scenario zou zijn als de auto's al rijdend worden opgeladen. 

De oplaadstations zouden dan in het wegdek weggewerkt zijn. Dat zou betekenen dat zelfrijdende auto's over minder accu's hoeven te beschikken omdat een laadstation altijd dicht in de buurt zou zijn. Accu's behoren tot de duurste componenten en het zou de zelfrijdende auto ook goedkoper kunnen maken. Het wegdek zal dan waarschijnlijk wel een stuk duurder. 

Bovendien zou het draadloos opladen de zelfrijdende auto voor een veel grotere groep mensen toegankelijk maken. Passagiers van zelfrijdende taxi's of mensen met een handicap of kleine kinderen hoeven dan nooit een dikke kabel in te pluggen om de auto op te laden. Het nadeel van draadloos opladen is dat er verlies van zo'n 15 procent kan optreden. Of dat technisch opgelost kan worden, is maar de vraag.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`