Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Hudson's Bay zoekt 1800 'millennial minded' mensen

Een toekomstig filiaal van het Canadese warenhuis Hudson Bay aan het Rokin in Amsterdam. Beeld © ANP

De eerste massasollicitatie bij Hudson’s Bay is begonnen: komende maanden neemt het bedrijf maar liefst 1800 mensen aan. Opvallend is dat bij de selectie van kandidaten voor winkelpersoneel niet alleen gekeken wordt naar cv's, maar ook social media-profielen.

Het bedrijf is nadrukkelijk op zoek naar een bepaald type: "Millennial minded mensen met een eigen mentaliteit, een eigen ik, en passie." Let wel op: het gaat niet om mensen die in een bepaalde tijdsperiode zijn geboren, maar wel om hun levensinstelling, zegt Olof Kuipers, HR-manager van Hudson's Bay. "Mensen die de mindset van vandaag de dag heel scherp zetten."

Om te beoordelen of kandidaten aan dat profiel voldoen, moeten zij ook hun social media-profielen opgeven waarop ze wekelijks actief zijn. Dat geldt overigens alleen voor het winkelpersoneel. Bij vacatures voor het hoofdkantoor of storemanagers niet gesteld. Op deze manier wordt gekeken of het personeel past bij het bedrijf, laat een woordvoerder weten. 

Het bedrijf stelt aan de hand van die informatie een profiel samen, zegt Kuipers. "We hebben geen inloggegevens nodig van hun Facebookpagina ofzo." De recruiters bekijken de uitlatingen die kandidaten hebben gedaan op Instagram, Facebook, Twitter of andere social media, zegt hij. "Daarvan wordt een soort moodboard of storyboard gemaakt van het individu. Op die manier willen we een gevoel krijgen van wat kandidaten doen in hun vrije tijd en welke interesses ze hebben."

Tien winkels

Wie aangenomen wordt, komt te werken in de eerste tien warenhuizen die het bedrijf in Nederland opent. Die komen in Almere, Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Tilburg en Zwolle. Daarna staat de opening gepland van winkels in Amersfoort, Amstelveen, Enschede, Haarlem en Utrecht. 

De recruiters krijgen het dus druk komende tijd, "maar er zit een heel enthousiast team van drie mensen in Leiden", verklaart een woordvoerder. Om te voorkomen dat zij straks hun vervanger mogen aannemen wegens een burn-out, worden daarnaast ook personeelsmanagers van Randstad ingevlogen om bij te springen.

Visual en merchandise specialisten gezocht

Het bedrijf zoekt onder andere gastmannen en -vrouwen, verkopers die zich ook bezighouden met hoe de winkel eruit ziet en magazijnmedewerkers. Functies die Hudson's Bay overigens 'host', 'visual specialist' en 'merchandise specialist' noemt.  

Zij hebben bijna non-stop contact met gasten. "Al bij binnenkomst worden gasten verwelkomd door een host. De medewerkers houden contact met de gasten tijdens het bezoek over de verschillende afdelingen", staat in de functieomschrijvingen. 

De eisen van Hudson's Bay zijn wel een beetje vergelijkbaar met die van CoolBlue. Dat bedrijf heeft 1500 vacatures voor jonge, enthousiaste mensen die op zoek zijn naar 'meer dan een baan'.

Eerste gesprek via webcam

Wie wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek, doet dat via een video-opdracht. De sollicitant krijgt een serie vragen van het bedrijf, die via een app of webcam moeten worden beantwoord.

Deze vragen worden zowel op vorm als inhoud beoordeeld, zegt het bedrijf. Bevalt Hudson's Bay de uitstraling en de inhoud, dan volgt een telefoongesprek. Na dit gesprek horen sollicitanten direct of ze een baan krijgen. 

'Altijd met een lach'

De retailer wil het gat vullen dat het faillissement van V&D heeft achtergelaten in het winkellandschap. De keten heeft in de steden waar het neerstrijkt ook vaak gekozen voor panden waar voorheen de failliete branchegenoot in was gevestigd. Het Canadese bedrijf wil uiteindelijk zo'n twintig filialen openen in ons land, daarvoor moeten in totaal 2500 personeelsleden worden aangenomen.

De warenhuisgigant is Canada's oudste bedrijf en wereldwijd goed voor circa vijfhonderd winkels, waaronder ook ketens als Saks Fifth Avenue en het Duitse Galeria Kaufhof vallen.