Na jarenlange successen is de ijsdivisie van Unilever vorig jaar in de problemen geraakt. Dat blijkt uit een analyse van het jaarverslag 2013.
Met een geschatte omzet van zo’n 5 miljard euro is ijs een van de belangrijkste productcategorieën van Unilever, dat vorig jaar een totale omzet van bijna 50 miljard euro boekte. Het concern bezit onder meer de ijsmerken Magnum, Cornetto, Ben & Jerry’s en Amerikaanse merken als Breyers, Good Humor en Popsicle.
Afgelopen jaren was de ijsdivisie bovendien zeer succesvol, onder meer dankzij geslaagde introducties van Magnum in opkomende markten als Thailand, de Filippijnen en Pakistan. Op de Amerikaanse markt, die wordt gedomineerd door thuisconsumptie van bulkverpakkingen, slaagde Unilever erin om steeds meer losse ijsjes met hogere marges te verkopen. Daardoor brak het merk Magnum in 2012 door de omzetgrens van één miljard euro.
Ook zette het concern in op kostenbesparingen, onder meer door ijsfabrieken te sluiten.
Maar uit het jaarverslag over 2013 blijkt dat de groeimotor vorig jaar is gaan haperen, vooral door tegenvallers op de grote Amerikaanse en Italiaanse markt. Italië is voor Unilever de belangrijkste ijsmarkt in Europa.
Het voeding- en zeepconcern wijt de teleurstellende prestaties aan een slechte voorzomer in Europa en de VS, het stoppen met ijs met lage marges in de VS, de slechte economie in Italië en ‘hevige concurrentie op enkele sleutelmarkten’. Een van de grootste concurrenten op de ijsmarkt is het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé.
Door de tegenvallers op de ijsmarkt daalde het volume van het bedrijfsonderdeel Refreshments, dat ook de drankentak bevat, met 1,8 procent. De omzet van “Refreshments” daalde met bijna 4 procent tot onder de 9,4 miljard euro. Vorig jaar groeide de omzet van het bedrijfsonderdeel nog met ruim 10 procent, mede door de sterke prestaties van ijs.