Economie

Aantal zzp'ers blijft stijgen: 'Zzp'en is cool'

09 maart 2016 18:28 Aangepast: 01 augustus 2017 04:00
Beeld © ANP

In de afgelopen maand zijn er 18.246 bedrijven bijgekomen, waarvan 11.159 zelfstandige ondernemers zonder personeel. Bijna twee op de drie nieuwe bedrijven is dus een zelfstandige ondernemer. Is werken in loondienst dan helemaal uit de tijd?

De keuze van zelfstandig ondernemen is steeds meer een actieve keuze, in plaats van een keuze 'bij gebrek aan beter'. Willem Overbosch, directeur van Dutch Network Group, spreekt van de trend 'werknemend naar ondernemend'. Steeds vaker ziet hij dat mensen uit loondienst treden om vervolgens een eigen onderneming te starten. "Ondernemen is geen vies woord meer, sterker nog: ondernemen is cool", zegt Overbosch.

Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat ondernemers kunnen gaan en staan waar ze willen. Ze kunnen op een eigen manier een draai geven aan hun job. Nederland telt volgens de laatste cijfers van de Kamer van Koophandel 1,7 miljoen bedrijven, acht procent hiervan is zzp'er

Kan iedereen ondernemen?
"Dat valt of staat met het schrijven van een gedegen businessplan, want een idee is nog geen bedrijf", zegt professor dr. A.R. Thurik, Hoogleraar ondernemerschap Erasmus School of Economics. "Het is enorm belangrijk dat een ondernemer alle risico's in kaart brengt die vastzitten aan het implementeren van het product of dienst", legt hij uit. Verder moet een ondernemer goed voor ogen hebben wanneer hij waar wil staan, adviseert Thurik.

Het succesvol maken van een bedrijf is en blijft een kunst. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel zijn de afgelopen maand 9015 bedrijven gestopt of failliet gegaan. "Een succesvol ondernemer is iemand die openstaat voor de mensen om zich heen, iemand die het niet erg vindt om een buitenbeentje te zijn en iemand die hard kan zijn en weet wat hij wel en niet kan", zegt Thurik.

Het wiel uitvinden is niet nodig
Naast de trend van werknemend naar ondernemend spreekt de Dutch Network Group over een tweede trend waar ondernemers rekening mee moeten houden. De trend van 'internationaal naar hyperlokaal'. Het is belangrijk dat ondernemers naast internationaal ook lokaal hun ogen en oren open houden. 

De interesse in de lokale producten zie je onder meer terug in de groei van het aantal lokale bierbrouwerijen. In Amsterdam is nu, naast de vele bierbrouwerijen die de stad rijk is, de eerste vruchtenwijnbrouwerij gestart. Hier wordt wijn gemaakt van afgedankt fruit. Tot slot krijgen ondernemers te maken met de derde trend 'content creatie naar content curatie'.

"Vrijwel alles is al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken, dus probeer geen nieuwe dingen te maken maar maak dingen die al bestaan beter", zegt Overbosch. Dat dit werkt, blijkt onder meer uit het succes van sites als Buzzfeed en Mashable, die dat mede te danken hebben aan het overschrijven van opmerkelijke nieuwsberichten uit andere media. 

`