Economie

Spitsbussen NS worden nauwelijks gebruikt

07 april 2016 17:02 Aangepast: 08 april 2016 10:14
Beeld © ANP

Ze waren bedoeld om reizigers een alternatief te bieden voor overvolle treinen in de spits. Maar de spitsbussen die NS sinds eind februari inzet tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk trekken nauwelijks klanten. Ze worden gebruikt door 80 reizigers per week.

NS heeft een aantal maatregelen in het leven geroepen om iets te doen aan overvolle treinen. Reizigers klaagden massaal over het gebrek aan zitplaatsen, propvolle treinen of helemaal niet mee kunnen vanwege de drukte. Over deze 100 treinen werd het meest geklaagd.

De spitsbussen zijn een van de maatregelen van NS tegen drukte in de spits. Er rijden acht bussen op het traject tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk: vier in de ochtendspits en vier in de avondspits. Ze doen er langer over dan de trein, zo'n 70 minuten versus 22 minuten, maar ze kosten ook een stuk minder: 1 euro voor een ritje.

Dubbeldekkers terug op het spoor
Die bussen blijken nauwelijks gebruikt te worden: maar tachtig mensen per week zitten er in. "We zien inderdaad dat reizigers liever kiezen voor een kortere reistijd tegen een reguliere prijs, dan dat ze een langere reis hebben voor 1 euro", bevestigt woordvoerder Erik Kroeze. "Tachtig passagiers is niet veel, maar voor ons is dat aantal niet zo belangrijk. We willen een comfortabele reis bieden: als dat niet lukt in de trein, dan in de bus."

Er komen meer maatregelen aan, belooft NS. Vanaf juni rijden er langere treinen, vanaf september komen de oude dubbeldekkers terug op het spoor en in december komen er extra sprinters te rijden. "Dat zijn maatregelen die echt effect gaan hebben. Alleen al met die sprinters komen er 16.000 zitplaatsen bij."

Gemeenten gaan nog niet akkoord
Eén van de redenen dat de spitsbus weinig publiek trekt, is dat de bus niet verder rijdt dan Sloterdijk. NS wilde de bus oorspronkelijk laten rijden tot Amsterdam-Zuid. Dat is interessanter voor reizigers omdat ze dan rechtstreeks kunnen reizen op het traject; met de trein moeten ze twee keer moeten overstappen.

Voorlopig kan dat alleen nog niet, omdat er bij Amsterdam-Zuid geen capaciteit is voor de bussen. NS voert daarover nog gesprekken met de gemeente. Hetzelfde geldt voor onder andere gemeente Amersfoort en Utrecht, waar NS ook plannen voor heeft.

`